Ferrari heeft toch een grote verrassing voor 812 ‘GTO’

Dat we vandaag de nieuwe, gelimiteerde versie van de Ferrari 812 Superfast en GTS zouden zien, stond al een tijdje vast. De Italiaanse autobouwer tovert echter toch een verrassing uit de hoge hoed.

Het betreft de naam van het exclusieve model. Een paar weken geleden vingen we de eerste geruchten op van een exclusieve, nieuwe variant van de 812 Superfast en GTS. Al snel spraken verschillende media over het feit dat die auto de legendarische typenaam ‘GTO’ zou krijgen. Even later ging het verhaal dat Ferrari haar nieuwste variant tot ‘VS’ zou dopen, wat staat voor Versione Speciale.

Aperta

Bovenstaand blijkt nu allemaal niet waar. De afscheidsversie van de 812 Superfast en GTS draagt namelijk de naam Competizione. De open variant, de GTS dus, voegt daar de letter ‘A’ aan toe. Die letter staat voor ‘Aperta’ en is een traditionele benaming voor Ferrari-modellen met een uitneembaar dak. Aperta betekent immers ‘open’.

De naam Competizione verklapt uiteraard waar het bij deze 812 om draait: prestaties. Het model heeft dan ook de sterkste verbrandingsmotor die ooit uit de kraamkamers van Ferrari is gekomen. De machtige 6,5-liter V12 is namelijk gekieteld tot 830 pk, 30 paarden meer dan een ‘reguliere’ 812. Uiteraard is de SF90 sterker, want die heeft 1000 pk. Maar die auto heeft ook drie elektromotoren. De V8 met dubbele turbo zelf levert ‘maar’ 780 pk. Deze ongeblazen V12 is dus een stuk sterker.

9500 toeren per minuut

De krachtbron is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling (die 5% sneller schakelt dan voorheen), die al het vermogen naar de achtwielen stuurt. Al dat vermogen komt overigens vrij bij 9500 toeren per minuut (!). Om dat allemaal mogelijk te maken, heeft Ferrari bijvoorbeeld de cilinderkoppen, het inlaatsysteem, de oliepomp, en het uitlaatsysteem geoptimaliseerd.

Ferrari 812 Competizione

Ferrari heeft de 812 ook op aerodynamisch vlak flink aangepast, onder andere om de V12 van meer lucht te voorzien. De luchtinlaten in de neus van de supercar zijn geoptimaliseerd, evenals de luchtgeleiding van warme lucht die vanaf de motorkap naar de flanken van de auto worden gestuurd. Ferrari zegt dat het daardoor ook de openingen in de bodemplaat kon verkleinen, wat de efficiëntie van de auto weer ten goede komt. Het vertaalt zich in een 10 procent efficiëntere koeling van de motorvloeistoffen dan in de ‘normale’ 812 Superfast.

Meer downforce

Het meest in het oog springende detail wat betreft de aerodynamica, is het volledig gesloten scherm op de achterzijde van de auto. Het paneel kent drie geprofileerde elementen die fungeren als Vortex-generatoren. Die zagen we voor het eerst op de LaFerrari en zorgen ervoor dat de downforce wordt gemaximaliseerd. Het zorgt er onder andere voor dat deze 812 Competizione 80 kg meer downforce genereert bij een snelheid van 200 km/h. Bovendien is deze variant 38 kg lichter dan een 812 Superfast.

Uiteraard is Ferrari nog verder gegaan voor deze Competizione. Uniek is de onafhankelijke vierwielbesturing, waarbij de achterwielen dus onafhankelijk van elkaar (en dus niet synchroon) kunnen sturen. Ook het SSC-systeem (Side Slip Control) is opnieuw gekalibreerd, waarbij de samenwerking tussen het elektronische diff, de tractiecontrole, ophanging en remsystemen optimaal met elkaar samenwerken. Nieuw zijn eveneens de speciaal door Michelin ontwikkelde Cup2R-banden.

Wat prestaties betreft, zet de auto ook een nieuwe standaard. Vanuit stilstand tikt-ie in 2,85 seconden (-0,1 s t.o.v. 812 Sueprfast) de 100 km/h aan, en het duurt slechts 7,5 seconden (-0,4 s) voor de 200 km/h is bereikt. De topsnelheid bedraagt ruim 340 km/h, zo geeft Ferrari aan.

Prijs Ferrari 812 Competizione

Wie warm wordt van de Competizione en er een wil bestellen, heeft pech. Ferrari heeft alle exemplaren immers al verkocht. Logisch, want het heeft zélf klanten voor deze Competizione (en Aperta) benaderd. Ferrari bepaalt dus wie welke auto koopt en hoeft nooit bang te zijn om auto’s niét kwijt te raken. Dat gold ook voor deze 812.

Het gaat 999 exemplaren van de gesloten variant bouwen, die begin 2022 aan klanten worden uitgeleverd. De Aperta is nog exclusiever, want die rolt 599 keer van de band. Die auto verschijnt wel later op de stoep van z’n nieuwe baas, in het vierde kwartaal van 2022 om precies te zijn. Hoewel het niet uitmaakt, deelt Ferrari ook de basisprijs van de 812 Competizione. De gelimiteerde versie kost minstens 499.00 euro, terwijl de Aperta minstens 570.000 euro moet kosten. Het maakt de klant allemaal niets uit, want Ferrari geeft aan dat er véél meer mensen in de rij voor de unieke 812 stonden. Helaas pindakaas.