Volledig nieuwe Jeep Compass is niet nieuw

Jeep heeft het doek van de volledig nieuwe Compass getrokken. Althans, dat wil het ons doen geloven. In werkelijkheid gaat het om een facelift van de populaire SUV.

Bekijken we dat hele gebeuren met de kersverse fusie tussen PSA en FCA in ons achterhoofd, dan snappen we een heel klein beetje waarom Jeep met zoveel grote woorden over de Compass spreekt. Het gefacelifte model is natuurlijk wel de eerste SUV die onder Stellantis de wereld in wordt geslingerd. Een bescheiden primeur, dus.

Europese Commissie keurt Stellantis goed

Led-verlichting

Optisch voert Jeep natuurlijk een aantal aanpassingen op de Compass door. Het gaat om een hertekende voorbumper en lichtunits, waarbij de positie en vorm van de led-verlichting iets is veranderd. Grotere wijzigingen vinden we in het interieur, want de ‘nieuwe’ Compass krijgt een volledig ander dashboard.

Daarbij springt het nieuwe 10,1-inch infotainmentscherm natuurlijk direct in het oog. Dat staat nu ook ‘op’ het dashboard, terwijl het vorige exemplaar in de panelen was geïntegreerd. Het is uiteraard klaar voor Android Auto en Apple CarPlay en is uitgevoerd met het bekende navigatiesysteem van TomTom. Alexa van Amazon helpt je om met spraakbedieding allerlei functies te gebruiken. Basisversies krijgen overigens een scherm met een grootte van 8,4-inch. Ook het instrumentarium is nu volledig digitaal in de Compass en meet 10,25-inch. Jeep meldt overigens ook trots dat er 7,2 liter aan aflegruimte in het interieur is.

Plug-in hybride

Qua aandrijflijnen is er minder groot nieuws. Jeep levert nog altijd benzine- en dieselversies, alsmede de vorig jaar onthulde plug-in hybrides. De zelfontbrander komt niet naar Nederland, maar het gaat daarbij om een 1,6-liter viercilinder met 130 pk, waarbij al het vermogen via een zestraps automaat naar enkel de voorwielen wordt gestuurd. De bekende 1,3-liter GSE benzinemotor kan besteld worden met een vermogen van 130 of 150 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak met zes verzetten of een automaat met dubbele koppeling (DDCT). Ook hier gaat al het vermogen altijd naar de voorwielen.

De plug-in hybrides van de Jeep Compass zijn echter allemaal vierwielaangedreven, omdat die versies een elektromotor op de achteras hebben. De PHEV’s, die Jeep de naam 4xe meegeeft, zijn leverbaar met een systeemvermogen van 190 of 240 pk. Het accupakket in die versies meet net als voorheen 11,4 kWh, goed voor een elektrisch bereik van zo’n 47 kilometer.

Speciale versie

Jeep levert de vernieuwde Compass in vijf uitrustingsniveau’s: Sport, Longitude, Limited, S en Trailhawk. De eerste exemplaren komen echter als 80th Anniversary naar de Europese markt. Die versie heeft bijvoorbeeld 18-inch lichtmetaal die in de kleur Neutral Grey zijn afgewerkt. Ook de grille, onderbumper, spiegelkappen en dakdragers krijgen die tint, terwijl de wielkasten en omlijsting van de mistlampen een zwarte afwerking krijgen.

Reageer op artikel:
Volledig nieuwe Jeep Compass is niet nieuw
Sluiten