Het is weer een perfect voorbeeld van de Nederlandse intentie om het braafste jongetje uit de klas te willen zijn. De Nederlandse overheid straft CO2-kannonen keihard af, maar elders in Europa wordt met een andere visie gehandeld. En daar ontpopt de 5.0 V8 GT zich als de bestseller binnen het Ford Mustang-programma.

Ford Mustang 008


Met dank aan de CO2-strafbelasting is de Ford Mustang 5.0 GT dik twee keer zo duur als de 2.3-viercilinderversie. Sterker nog, door de CO2-taliban kost in Nederland de 2.3-uitvoering met een vanafprijs van zo’n 48 mille meer dan de 5.0 V8 in bijvoorbeeld Duitsland, Frankrijk of België. In Nederland wordt geprobeerd om de Mustang-liefhebber in de ‘schonere’ 2.3 Turbo te drukken, maar in de rest van Europa stapt vrijwel iedereen in de dikke CO2-machine met vijf liter V8-blok.

Nog voor de officiële marktintroductie van de Amerikaanse muscle car heeft Ford Europe al meer dan 4.000 orders weten te noteren. Zo’n 1.200 daarvan zijn in Groot-Brittannië genoteerd, waarmee de Mustang direct voor dit jaar is uitverkocht. Duitsland, Frankrijk en België vormen de overige topmarkten voor het Amerikaanse paradepaardje van Ford. Ook daar ligt de vraag naar de V8-versie hoger dan die naar de vierpitter. Opvallend? Nee, zeker niet. In die landen bedraagt het prijsverschil tussen de twee motorversies een milletje of vijf. Binnen het Mustang-programma kiezen de vroege kopers meer voor de Fastback-coupé dan voor de Cabriolet.

"Ford Europe heeft al meer dan 4.000 orders weten te noteren"

Verbaast de marktontvangst de autobouwer? De Europese divisie heeft bij de fabriek 7.500 stuks laten reserveren. Die komen allemaal nog dit jaar. Mocht uiteindelijk blijken dat de vraag naar de vierpitter groter is dan die naar de V8 dan kan de fabrikant zonder problemen de productielijn aanpassen. Ford bouwt de versies voor Amerika en Europa door elkaar, ondanks dat de uitvoering voor Europa afwijkt door het ontbreken van de louvres in de GT-motorkap, achterlichten met één in plaats van drie knipperlichten beschikt en de voorste clignoteurs zijn omgewisseld met de stadslichtjes.

De Mustang is vanaf volgende maand officieel te koop. Het merk verkoopt de ponycar alleen via de zogeheten Ford Store, waarvan de eerste nu operationeel zijn.