Dit is de gloednieuwe Kia Sportage zoals wij hem krijgen
Al eerder gaf Kia de foto’s van de vijfde generatie Sportage vrij, maar de variant zoals toen getoond komt helemaal niet naar Europa. Dat was namelijk de 14,5 cm langere uitvoering en op het Europese continent zal de Koreaanse autobouwer alleen de nu gepresenteerde korte versie aanbieden.
De langere versie is inmiddels in Zuid-Korea in productie en in de verkoop. De Europese uitgave volgt deze maand en rolt uit Kia’s fabriek in Slowakije. De levering start overigens pas begin volgend jaar. Hoewel de fabrikant de vijfde generatie als lange uitvoering liet debuteren, tekende de ontwerpafdeling van de Koreaanse autobouwer eerst de korte, Europese versie. Daarna werd het design aangepast aan de uitvoering met de 14,5 cm langere wielbasis. Het ontwerp is zowel aan de buiten- als binnenzijde het product van de Amerikaanse, Koreaanse en Europese ontwerpstudio’s.
Verschil in deuren en C-stijl
Het is niet alleen het verschil in lengte dat voor onderscheid tussen de Europese variant en het model voor de rest van de wereld zorgt. Want buiten het opschuiven van de achterste as tekende de ontwerpafdeling alles vanaf het achterportier opnieuw. De deuren verschillen ook in lengte, terwijl de C-stijl breder is. Bij de Europese versie is die ‘massief’, de verlengde uitvoering kent een raampje. Bovendien loopt de chroomstrip anders. Het hoogteverschil op de korte uitvoering komt voort uit de specifieke optie voor de ‘short wheelbase’, dat verkrijgbaar is met een duotone kleurstelling met zwart gelakt dak. De vorm van de klep komt overeen, maar wijkt in detail af. Overigens levert Kia op de Europese telg twee bumperontwerpen. De GT-line heeft een specifiek ontwerp.
Kia geeft populaire familie een opfrisbeurt, maar laat ook iemand achter
Onveranderd een vijfzitter
Met kort is de Sportage niet bepaald kort. Hij meet van bumper tot bumper exact 4,515 meter op een wielbasis van 2,68 meter. Daarmee valt de SUV in het hart van het C-segment. Volgens de Koreanen behoort hij tot de ruimste modellen in zijn klasse. Er is wel gekeken naar het bestaansrecht van de verlengde uitvoering op de Europese markt, maar de conclusie was dat de auto niets heeft toe te voegen. De langere Sportage biedt slechts meer laadvolume en beenruimte achterin, maar geen derde zitrij bijvoorbeeld.
Karmann in Duitsland
Het is niet de eerste maal dat de fabrikant met twee verschillende maatvoeringen voor de Sportage komt. Nota bene de allereerste editie was er als korte tweedeurs (cabrio) en lange vijfdeurs. Die types werden naast elkaar in het leveringsprogramma aangeboden. Dat is anders met de nieuwste Sportage. Een leuk feitje, de eerste Sportage werd al in Europa gebouwd, door Karmann in Duitsland om precies te zijn. De nieuwste editie verlaat echter voor de Nederlandse markt de fabriek in Slowakije in één maatvoering. Het model kenmerkt zich door een tamelijk opvallend gestileerd front, met diverse lichtunits en een wagenbrede grille met grote gaten. De Tiger Nose-grille, al enkele generaties het gezicht van Kia, krijgt in de Sportage een nieuwe interpretatie. Het gezicht bevindt zich voortaan bóven de grille.
Gebogen infotainmentscherm
Ook binnenin kent de 3 cm langere, 1 cm hogere en 1 cm bredere Sportage een compleet eigen gezicht. Net als de EV6 staat er een gebogen display. Het is één geheel maar opgebouwd uit twee 12,3 inch grote schermen. Eronder is een home-cluster aanwezig, waarin sneltoetsen voor veelgebruikte functies zijn opgenomen. De Sportage beschikt over veel nieuwe systemen, zoals een dodehoekcamera met stuuringreep, 3D 360 graden omgevingscamerasysteem, een op de informatie van het navigatiesysteem reagerende cruise control, autonoom achteruitrijsysteem en een waarschuwingssysteem voor achteruitrijden met remingreep. Hij heeft ook enkele slimmigheden, zoals een in de voorste hoofdsteun geïntegreerde kledinghanger, vier USB-aansluitingen waarvan twee in de stoelleuningen, trapverstelling voor de achterbankleuning en vanuit de bagageruimte neerklapbare achterbankleuningen (60:40). Optioneel beschikt de Sportage over een Harman Kardon-audiosysteem.
Stekkerversie volgt later
Kia bouwt de Sportage op het zogeheten N3-platform, waarop onder andere ook de Hyundai Tucson staat. In de architectuur lepelt Kia voor Nederland alleen 1.6-benzinemotoren, want de 2.0-diesels (115 en 136 pk) steken de grens niet over. Aan de basis van het gamma staat een 150 pk viercilinder met mild hybride-techniek. Daarnaast levert Kia een Hybrid met 230 pk sterke aandrijflijn. Later volgt nog een plug-in hybrideversie met 265 pk sterke geëlektrificeerde 1.6-motor. Laatstgenoemde beschikt over een accupakket van meer dan 13 kWh, waarmee een elektrische afstand van 65 km kan worden afgelegd.
Begin 2022 start Kia de levering van de SUV in Nederland. De PHEV gaat enkele maanden later in de verkoop.
Foto’s: Noël van Bilsen
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze betaalbare Opel Frontera is niet wat de naam doet vermoeden
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)