En dat is stekker-stationwagon nummer twee: de Opel Astra Electric
Waarom nummer twee? Omdat Peugeot twee maanden geleden al de e-308 SW voorstelde. En daarmee begint het segment van de stationwagons met stekker eindelijk een beetje body te krijgen. Want de enige betaalbare batterij-break op dit moment is de MG 5. Begin volgend jaar komt daar de Opel Astra Electric bij.
Maar laten we ons niet te veel richten op de stationwagon. De Opel Astra Electric komt natuurlijk ook gewoon als hatchback op de markt. Opel-baas Florian Huettl is er in ieder geval (iets te) enthousiast over, want hij noemt de kersverse Astra Electric een “echte pionier”.
Opel Astra Electric met opgewaardeerde Stellantis-aandrijflijn
Die woorden zouden wij niet hebben gekozen voor een auto met dezelfde aandrijflijn als de DS 3 Crossback E-Tense, Opel Corsa-e, Opel Mokka-e, Peugeot e-208, Peugeot e-2008 en Peugeot e-308.
Het is de bekende van Stellantis in recent opgewaardeerde vorm, met een 156 pk en 270 Nm leverende elektromotor en een 54 kWh-batterij.
Officiële WLTP-actieradius van maximaal 416 kilometer
Opmerkelijk is dat Opel twee cijfers communiceert voor het gemiddelde energieverbruik: 12,7 kWh/100 km en het officiële WLTP-getal 14,9 kWh/100 km. Die eerste zal in de stad gelden, want in de dagelijkse praktijk komen elektrische auto’s over het algemeen niet onder hun opgegeven WLTP-verbruik. Vaak zitten ze er juist boven.
Toch, als je goed anticipeert en je aan de snelheid houdt, moet een actieradius van maximaal 416 kilometer mogelijk zijn. Heb je meer kilometers voor de boeg, dan kun je stoppen bij een snellader, waar de Astra Electric een snelheid van 100 kW aantikt. En dat is niet opzienbarend. In het ideale geval zou de batterij na ongeveer een half uur weer 80 procent vol moeten zitten.
Batterij onder de wagenbodem neemt wat bagageruimte in
Doordat de batterij van de Opel Astra Electric onder de wagenbodem ligt, lever je wel wat bagageruimte in. De Sports Tourer met alleen een verbrandingsmotor slikt tussen de 598 en 1635 liter aan koffers, tassen en dozen. In de plug-in hybride en ook de Astra Electric blijft daar 516 – 1553 liter van over.
Lees ook:
Ook interessant
-
Voor 10.000 euro heb je in deze occasion een zee van ruimte
-
Deze betaalbare Opel Frontera is niet wat de naam doet vermoeden
-
Van deze betaalbare, betrouwbare occasion gaan er dertien in een dozijn
-
Deze Opel heeft een typische Nederlandse functie | Sjoerds Weetjes 423
-
De nieuwe Opel Grandland is het vlaggenschip van de Opel-vloot
-
Deze ruime, compacte occasion is net een Rolls-Royce
-
Deze elektrische Opel koop is nu betaalbaar als occasion
-
We deden ongetraind mee aan een rally: de race
-
Opel-topman hekelt wispelturige Europese overheden
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen