Elke Europese Ford is vanaf 2026 (volledig) elektrisch
Jaguar kondigde deze week al aan vanaf 2025 enkel nog volledig elektrische voertuigen te gaan verkopen. De Europese tak van Ford kondigt nu een soortgelijke strategie aan.
Vanaf 2026 zal elke Ford namelijk een volledig elektrische of plug-in hybride-aandrijflijn krijgen. Vier jaar later, in 2030 dus, zal Ford enkel nog volledig elektrische personenauto’s in Europa aanbieden. Dat laat het vandaag in een officiële verklaring weten.
Flinke investering
Om dat te bewerkstelligen, pompt Ford 1 miljard dollar in haar Keulense productiefaciliteit. Die fabriek wordt met dat geld gemoderniseerd, zodat het in staat is om een groot aantal elektrische voertuigen te gaan vervaardigen. Ook krijgt de faciliteit, de grootste in Europa, een nieuwe naam mee: het Ford Cologne Electrification Centre.
Het eerste Europese elektromodel (de Mustang Mach E wordt in Mexico vervaardigd) moet daar in 2023 van de band rollen. Die auto zal in samenwerking met Volkswagen het levenslicht zien, want Ford gebruikt de inmiddels welbekende en modulaire MEB-basis voor dat model. Naar verwaching wordt dat direct een performance-model, mogelijk in de geest van de Focus ST of RS. Ford bekijkt momenteel of het mogelijk is om kort na de introductie van dat model, een tweede EV in Keulen te vervaardigen. Het heeft immers ook nog andere fabrieken in Europa, zoals in Saarlouis, Craiova en Valencia.
Perspectief
“De beslissing om van de productie- en ontwikkelingslocatie in Keulen het e-mobiliteitscentrum voor Ford in Europa te maken, is voor alle medewerkers een belangrijk signaal”, zegt Martin Hennig, voorzitter van de OR van Ford. “Deze beslissing biedt onze werknemers een langetermijnperspectief en moedigt hen tegelijkertijd aan om vorm te geven aan deze elektrische toekomst.”
Overigens elektrificeert Ford Europa niet alleen het gamma van personenauto’s. Ook de bedrijfwagens zullen op korte termijn van stekkers worden voorzien, zoals de fabrikant nu ook al doet. Ford meldt dat elke bedrijfswagen in 2024 in staat is om emissievrij te rijden. Dat betekent dat het tegen die tijd enkel nog plug-in hybrides of volledig elektrische modellen verkoopt.
Verenigde Staten
Belangrijke noot: het gaat hier enkel om Fords activiteiten in Europa. De producten uit de VS met verbrandingsmotoren blijven daar leverbaar, maar komen vanaf 2030 niet meer naar ons continent. Desondanks zijn er wel geruchten dat er in 2028 al een volledige elektrische Mustang verschijnt die versies met verbrandingsmotoren vervangt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China