Is de Toyota bZ4x te laat of juist precies op tijd? – Review
Toyota was er vroeg bij met de Prius, maar een volledig elektrische auto heeft het nog altijd niet gebouwd. Dat in tegenstelling tot de rest van de autowereld. We maken nu voor het eerst kennis met een prototype van de Toyota bZ4X. Is de Japanse autobouwer te laat, of juist precies op tijd?
De ontwikkeling van het e-TNGA platform waarvan de bZ4X (naar ‘beyond zero’, ‘segment 4, crossover) het eerste uitvloeisel is, zal ook geen absolute invuloefening zijn geweest. En dan met name qua accutechnologie, aangezien de behoeften van een hybride daarin wezenlijk verschillen van een EV. Toch zullen er weinig bedrijven zijn met meer kennis inzake de productie, conditionering en laadcycli van accucellen. Achter de schermen is het concern ook al tijden bezig met onder andere vastestof accutechnologie en allerlei alternatieven.
Vloeistofgekoeld
Op dit platform blijft het aanbod vooralsnog beperkt tot vrij conventionele vloeistofgekoelde lithum-ion accu’s. De exacte data volgen in een later stadium, maar het lijkt erop dat Toyota na 10 jaar of een miljoen kilometer alsnog 70 procent resterende capaciteit van de accu garandeert, wat samen met 10 jaar algemene garantie veel potentiële zorgen zal wegnemen bij EV-twijfelaars. Daar zullen de bZ4X en de zes andere modellen die op het platform volgen, het op het eerste oog ook vooral van moeten hebben. Want voor de rest lijken de prestaties niet meer dan gemiddeld.
Zo is er geen 800 Volt boordnet zoals de Koreaanse concurrentie al wel heeft, maar een met 355 Volt. De beloofde maximale DC-laadsnelheid ligt met 150 kW ook fors onder de 230 kW die de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5 binnenhalen. Maar Toyota repte wel over de mogelijkheid om 80 procent van de accu binnen 23 minuten te kunnen vullen, wat met een bruikbare capaciteit van 71,4 kWh wijst op een zeer vlakke laadcurve waarbij de pieksnelheid lang wordt vastgehouden.
Prijs Toyota bZ4x
Van uitproberen was evenwel geen sprake, aangezien dit nog maar een eerste vroege kennismaking betrof met handgebouwde prototypes. Zeker de Nederlandse markt zal nog lang moeten wachten op de bZ4X, aangezien de door ons gewilde versie met driefasen boordlader om 11 kW AC-laden mogelijk te maken, pas in januari 2023 van de band rolt. Prijzen volgen dus ook in een veel later stadium.
Lees ook:
Ook interessant
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China