Elektrisch terreinbeest: Mercedes-Benz EQC 4×4²
De aandrijflijn van de EQC 400 4MATIC en meer bodemvrijheid dan de G-kasse. De nieuwe Mercedes-Benz EQC 4×4² concept is een extreme terreinwagen.
Mercedes heeft met de G-klasse jarenlange ervaring met echte terreinauto’s. Het merk heeft nu een conceptversie gecreëerd van een EQC 4MATIC die de brandstofslurpende Gelände in het terrein achter zich moet laten.
Ophanging
De concept heeft een bodemvrijheid van 293 mm en dat is 88 mm meer dan van de Mercedes G-klasse. Deze bodemvrijheid dankt hij deels aan de aangepaste schokdempers en de gigantische banden (285/50 R 20). Om het grote rubber te omsluiten zijn er forse spatbordverbreders aan de EQC toegevoegd. Deze maken de Benz maar liefst 200 mm breder en laten hem er een stuk dikker uitzien. Behalve zijn stoerdere uiterlijk is de Duitser ook een betere offroader geworden. De vierwielaangedreven terreinauto kan door water van 40 cm diep rijden en heeft een op- en afrijhoek van 31.8 en 33 graden.
Aandrijving
Het terreinbeest wordt aangedreven door twee elektromotoren, dit zijn dezelfde motoren als in de normale EQC 400. De motoren leveren gezamenlijk 408 pk en 760 Nm koppel en worden ook in de 4×4 van elektriciteit voorzien door een 80 kWh accu. Hoever de terreinwagen kan rijden op dezer accu is nog onbekend, het zal door de gigantische banden in ieder geval minder zijn dan de 370 km van de gewone EQC 400 4MATIC.
Audiosysteem
Mercedes heeft het akoestisch systeem zowel in het interieur- als exterieur aangepast. Zo functioneren de koplampen als deel van het luidsprekersysteem. Het geluid wordt aangepast aan de stand van het gaspedaal, de snelheid en de energieterugwinning. Het artificiële rijgeluid moet zorgen voor betere feedback.
Van de nieuwe Mercedes-Benz EQC 4×4² is jammer genoeg nog maar één exemplaar gemaakt. Voorlopig blijft het bij deze concept, dat we dit model straks in de showrooms terug gaan vinden lijkt nog onwaarschijnlijk. Maar de eerste stap richting een echte elektrische terreinwagen is wel degelijk gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Chinese Tesla-concurrent krijgt slimme Nederlandse prijs
-
Koerswijziging Aston Martin, plots ligt de V12-motor voorin
-
Captur te klein? Deze Renault Symbioz heeft een maatje meer
-
Elektrische occasions plots populair nu EV-subsidie verdwijnt
-
Doei Tesla Model Y! Dit is nu de populairste EV van Nederland
-
Prijs van de Mercedes-AMG E 53 bekend en die is… merkwaardig
-
Deze elektrische auto’s kun je nog in 2024 verwachten
-
Let op: nieuw soort flitsers geplaatst en de boetes zijn niet mals
-
Duik in de prijslijst: Ford Bronco eindelijk in Nederland
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken