Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 16 dec 2020
Leestijd: 3 minuten

Eindelijk: dit is de productieversie van de Hennessey Venom F5

Al jaren horen we dat de Hennessey Venom F5 de snelste productie-auto ter wereld gaat zijn. Verder dan een conceptauto kwam het Amerikaanse bedrijf sinds 2017 nog niet. Tot nu, want het heeft inmiddels het doek van de hypercar getrokken.

We schrijven 2017, toen het bedrijf van John Hennessey een conceptauto presenteerde die een topsnelheid van bijna 500 km/h zou kunnen halen. Die ambitie kwam niet helemaal uit de lucht vallen, want Hennessey had daarvoor immers al een indrukwekkende Venom GT gebouwd. Die hypercar, gemaakt op basis van een Lotus Exige, wist namelijk in 2014 al eens bijna 271 mijl per uur te rijden (436 km/h). De nieuwe hypercar, de Venom F5, moest dus het leven van bijvoorbeeld Koenigsegg en Bugatti zuur maken.

Commentaar op Bugatti

Het bleef echter lang bij grootspraak, want een productieversie van de Venom F5 verscheen tot op heden niet. Ondertussen leverde John Hennessey wel een hoop commentaar op zijn collega’s. Zo trok het onlangs nog de indrukwekkende poging van Bugatti om de grens van 300 mijl per uur (490 km/h) te doorbreken in twijfel. Vanaf vandaag mag Hennessey echter wél meepraten, want het heeft de bloedsnelle Venom F5 nu écht gepresenteerd.

En dan moeten we het natuurlijk gaan hebben over de definitieve specificaties van die auto, want die zijn in dit krankzinnige segment immers het allerbelangrijkste. De Hennessey Venom F5 wordt aangedreven door een eigen ontwikkeld krachtbron: een 6,6-liter V8 met dubbele turbo’s. Die is in z’n eentje, en dus helemaal zonder elektrohulp, goed voor 1843 pk en 1618 Nm aan koppel.

Hennessy Venom F5

Meer dan 500 km/h

Daarmee is het mogelijk om binnen 2,6 tellen vanuit stilstand de 100 km/h aan te tikken. Daarmee is deze Hennessey niet de snelst accelererende auto, want de inmiddels sterk verouderde Veyron deed het aan het begin van deze eeuw in 2,5 seconden. De Chiron doet ‘t zelfs nog ietsje sneller (2,4 seconden). Hennessey zegt dat de Venom F5 maar 4,7 (!) seconden nodig heeft om 200 km/h te bereiken. De 300 en 400 km/h zijn in respectievelijk 8,4 en 15,5 tellen haalbaar. Maar het getal waar het nu om gaat, is de topsnelheid. Die bedraagt volgens Hennessey ‘meer dan 500 km/h’.

Om daar een definitief getal aan te hangen, gaan de Amerikanen binnenkort een recordpoging doen. Het geeft nu al duidelijk aan hoe het dat precies gaat ondernemen en welke partijen het inschakelt om de data te verifiëren. Hennessey gaat GPS-data van Racelogic gebruiken en zorgt ervoor dat er naast internationale media ook experts van NASA aanwezig zijn om de boel in de gaten te houden. Dat is tegenwoordig belangrijk, want we weten nog hoe het afliep met de recordpoging van SSC. Het beweerde onlangs ruim 500 km/h te hebben gereden, maar kreeg het niet voor elkaar om die data te verifiëren.

Lichtgewicht

Even terug naar de Venom F5, die nu wel is gebouwd op een eigen platform. Een koolstofvezel monocoque en de lichtgewicht motor, die respectievelijk 86 en 280 kilogram wegen, zorgen voor een wagengewicht van slechts 1360 kilogram. Het vermogen van 1843 pk wordt allemaal via een zeventraps automaat naar enkel de 20-inch achterwielen gestuurd.

Het ontwerp van de auto is overigens vrij generiek en lijkt bijna volledig op dat van het studiemodel uit 2017. Wijzigingen vinden we op de achterzijde, waar de grote spoiler is verdwenen en nu vier uitlaten tussen de lichtunits zijn geplaatst. Het interieur bestaat bijna volledig uit digitale schermen. Het instrumentarium meet 7-inch, het infotainmentscherm 9-inch.

 

Nederlands kenteken

Wie warm wordt van de Hennessey Venom F5, heeft waarschijnlijk pech. De Amerikanen bouwen immers maar 24 exemplaren van de hypercar. Wie geluk heeft om er eentje te bemachtigen, moet bovendien 2,1 miljoen dollar (1,73 miljoen euro) overmaken. En dat moet je ‘m ook nog in Nederland op kenteken krijgen. Zie je de fiscus al smullen?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.