Duitsland trekt kenteken van sjoemeldiesels in
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcx206_13aa_9.jpg)
Duitse eigenaren van ‘sjoemeldiesels’ moeten hun auto laten aanpassen. Als ze de updates van Audi, Porsche of Volkswagen weigeren, dan trekt het Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) het kenteken in.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcx206_13aa_9.jpg)
De Duitse tegenhanger van de RDW heeft in Hamburg en München al diverse kentekens van Audi’s en Volkswagens ingetrokken. Het KBA had de eigenaren diverse keren gewaarschuwd dat hun auto nog steeds meer NOx uitstoot dan is toegestaan. In Duitsland is de update voor dieselgatemodellen verplicht. Volgens het KBA hebben eigenaren al zo’n anderhalf jaar de tijd gehad, dus is het nu tijd om hardere maatregelen te nemen. Van alle 2,46 miljoen ‘sjoemeldiesels’ in Duitsland is nu zo’n 95 procent gerepareerd. Slechts 0,6 procent van de eigenaren is al meerdere keren gewaarschuwd.
Importverbod Zwitserland
In ander dieselgatenieuws: Zwitserland verbiedt de import van bepaalde dieselmodellen. Zo komen de Mercedes-Benz Vito met 1,6 liter turbodiesel, Porsche Macan met 3,0 liter turbodiesel en Porsche Cayenne met 4,2 liter turbodiesel het land niet meer in, tenzij ze van een update zijn voorzien. Auto’s die al in Zwitserland rondrijden, mogen dat blijven doen, al moeten ze wel verplicht terug naar de dealer voor een fix, als dat nog niet is gedaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Goedkoop rijden met camper voorzien van Japanse techniek
-
Fiat komt ineens met ouderwetse feature voor 500
-
Review Suzuki eVitara: Lest, niet best
-
Dit trucje voorkomt gepruts aan de laadpaal met je EV
-
Onderzoek toont aan: ook jij kan een kind vergeten in een snikhete auto
-
Duizenden Nederlanders krijgen geld terug van de RDW
-
Deze nieuwe Mercedes-AMG heeft veel te veel vermogen
-
Deze Aston Martin is de snelste, maar op andere wijze dan je denkt
-
Met zijn DS N°8 is Emmanuel Macron de eerste ‘groene’ president
-
Maakt de Alpine A290 verwachtingen waar tijdens EV Supertest?
-
Waarom de remklauwen op de MG 4 XPower zo nep als wat zijn
-
Waarom je niet meer met de camper naar dit Europese land kunt