Donkervoort D8 GTO in adamskostuum
Prikkelend. Donkervoort presenteert een D8 GTO in poedeltje naakt koolstofvezel. Onderhuids blijft alles bij hetzelfde, maar door het weglaten van verf legt de Bare Naked Carbon Edition iets minder kilo’s in de schaal dan zijn gespoten stalgenoten.
Helemaal naakt is de koolstofvezel overigens niet. Donkervoort bedekt de Bare Naked Carbon Edition met een speciale UV-laklaag, naar keuze glanzend of mat uitgevoerd. De gewichtsbesparing is slechts enkele kilo’s, maar op een auto die zo’n 700 kilogram weegt, maken zelfs de kleinste beetjes verschil.
De krachtbron van de naturistische D8 GTO is nog steeds een 2,5 liter vijfcilinder van Audi, die een maximum vermogen van 380 pk en een koppel van 450 Nm levert. De sprint van stilstand naar 100 km/h gaat ermee in 2,8 seconden. De topsnelheid van de Donkervoort is 270 km/h.
Geïnteresseerden kunnen de Bare Naked Carbon Edition per direct bestellen. Het eerste exemplaar heeft Donkervoort al afgeleverd aan een klant uit Zwitserland. Wat het apparaat kost, is nog niet bekend. Een ‘gewone’ D8 GTO is er vanaf 165.000 euro.
De Bare Naked Carbon Edition bevindt zich overigens in goed gezelschap, want ook automobiele grootheden als Bugatti, Koenigsegg en Pagani hebben modellen in naakt koolstofvezel geleverd (of doen dat nog steeds). Het laatste merk heeft er zelfs bijna een handelsmerk van gemaakt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lamborghini’s nieuwe logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?
-
Duurtest: 6 maanden lang met een Renault Megane E-Tech