Dit kost de krachtigste Alpina ooit in Nederland
![Alpina B5 GT, krachtigste Alpina, autobahn](https://img.autovisie.nl/images/aD7_xFkuUOFxemtYFjal2z2_Q3g=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fhttps___www.carscoops.com_wp-content_uploads_2023_01_2023-BMW-ALPINA-B5-GT-14-1024x683-1.jpg)
De krachtigste Alpina ooit, de B5 GT, wordt ook gewoon verkocht in Nederland. Het prijskaartje was vooralsnog niet bekend, maar nu is duidelijk hoeveel je betaalt voor de bijzondere sedan of Touring.
Als autoliefhebber ken je Alpina wel. Het was eerder een losstaand merk dat auto’s bouwde met het platform en de carrosserie van een BMW. Inmiddels is het merk overgenomen door de Beierse autofabrikant. Toch zijn de auto’s die nu gebouwd worden, nog echte Alpina’s.
B5 GT is de krachtigste
Ook de B5 GT is nog een echte Alpina. Het merk blijft in ieder geval tot 2025 zelfstandig. Geen BMW met een Alpina-badge dus.
![Alpina B5 GT, krachtigste Alpina, autobahn](https://img.autovisie.nl/images/MKnYtH0R-6T3QpQP47jtcd5zwVQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F01%2Fhttps___www.carscoops.com_wp-content_uploads_2023_01_2023-BMW-ALPINA-B5-GT-16-1024x683-1.jpg)
Dankzij een 4,4-liter V8 met 634 pk en 850 Nm aan koppel is het de krachtigste Alpina ooit. Het vermogen wordt met een achttrapsautomaat naar de wielen gestuurd.
De nul-naar-honderdsprint legt de B5 GT sedan in 3,4 seconden af. De Touring doet er 0,2 seconden langer over. Van 0 naar 200 kilometer per uur sprint de sedan in 11,3 seconden en de Touring in 11,9 seconden. De sedan heeft een topsnelheid van 330 kilometer per uur, de Touring stopt 8 kilometer per uur eerder met versnellen.
Dit kost de krachtigste Alpina in Nederland
Van de B5 GT worden maar 250 exemplaren gebouwd. De eerste auto’s zullen in juli 2023 uitgeleverd worden. Het prijskaartje van de krachtigste Alpina ooit ligt ruim boven de twee ton in Nederland, om precies te zijn 211.118 euro. Dat is toch een stuk meer dan de BMW M5 die bij 167.302 euro – voor de Competition – begint.
BMW M5 of Alpina B5? (E60)
Autovisie-redacteur Peter Hilhorst reed eerder met de B5 van de E60-modelreeks. Die heeft niet de V10 onder de kap van de M5 maar is wel sneller, zeldzamer, beschaafder en duurder. Is de Alpina ook de betere keus? Je ziet het in onderstaande video.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze heerlijke Alpina verliest het van de Nederlandse belastingen
-
Koop nu deze Alpina-occasion op basis van een BMW E36 Touring
-
Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale