Dit is de eerste elektrische Renault Mégane E-tech

Met de toevoeging E-tech levert Renault een hybrideversie van de Mégane. Vanaf maart volgend jaar staat er nog een Mégane E-tech op de prijslijst. Dat betreft een volledig elektrische versie.

De Mégane E-tech en Mégane E-tech delen weliswaar hun naam, de twee hebben niets met elkaar te maken. Toch is de nieuweling niet de directe opvolger van de reeds beschikbare E-tech. Ze komen naast elkaar in het programma. Voor hoelang is echter de vraag. Dat de hybridetelg verdwijnt, is zeker. De fabrikant zal zich gaan richten op de volledig elektrisch aangedreven variant, zoals het complete modellengamma van de Franse autobouwer gedurende dit decennium elektrisch aangedreven wordt.

EV-platform

De technische basis van de kakelverse Mégane E-tech wordt gelegd door het CMF-EV platform, dat specifiek voor elektrische modellen is ontwikkeld. Het komt voort uit een coproductie met Nissan, waar ook Mitsubishi zich bij heeft aangesloten. Voor de Mégane kiest de autobouwer voor een versie met een wielbasis van 2,68 meter en een wagenlengte van 4,21 meter. Dat betekent een korte overhang aan de voor- en achterzijde. Renault zet de Mégane E-tech op 18 of 20 inch wielen. Uit kostenoverwegingen is er gekozen voor meerdere maten, anders dan op de Scénic waar de fabrikant vanwege de looks slechts één setje aanbiedt.

De elektromotor hangt voorin. Aangezien zo’n elektrische krachtcentrale 30% compacter is dan een verbrandingsmotor, heeft ook onder de voorklep de airco-unit een plek gekregen. Vooralsnog beschikt de Mégane alleen over een 96 of 160 kW sterke elektromotor met de aandrijfkrachten op de voorste wielen. Vierwielaandrijving is technisch mogelijk, maar nog niet aangekondigd.

Actieradius Renault Mégane E-tech

De batterij ligt tussen de assen en kent afhankelijk van de versie een capaciteit van 40 of 60 kWh. Met de kleinste batterij moet de Mégane E-tech een afstand afleggen van 300 km. De grootste accu is goed voor 470 km aan range. De batterij laat zich laden via een AC-lader met 7,3 tot 22 kW, DC-laden kan tot 130 kW. Renault monteert de laadpoort in het rechter voorscherm. Het silhouet van het Renault-wybertje is op het klepje aangebracht. De laadkabels kunnen onder de bagagevloer worden opgeborgen. De Fransen hebben daar een 22 liter groot vak gecreëerd. In totaliteit is de bagageruimte 440 liter groot, inclusief de uitsparing voor de stekkers.

Deurgrepen

Om de Mégane E-tech zo efficiënt mogelijk met zijn energie om te laten gaan, is de vijfdeurs koets van de middenklasser zo glad mogelijk gestreken. Een van de onderdelen is de deurgrepen, die verzonken liggen in de portieren. Zodra de bestuurder de auto binnen een meter nadert, ontvangt de auto het signaal van de autosleutel, waarna de deurklinken naar buiten scharnieren. De hendels blijven maximaal twee minuten uitgeklapt, al klappen ze direct naar binnen wanneer de banden rollen. De deurgrepen voor de achterpassagiers liggen sowieso verzonken in de C-stijl en opereren mechanisch.

Hoekig stuurwiel

Binnenin het vijfdeurs model valt direct het enorme scherm op. Het bestaat uit twee tegen elkaar geplaatste display’s, waarvan de een horizontaal en de ander verticaal staat. Deze gekantelde L-vorm zorgt er tevens voor dat Renault een hoekig stuurwiel monteert, zodat de twee schermen beter afleesbaar zijn. Nagenoeg alle functies op de E-tech zijn via de schermen te selecteren en in te stellen. Onder het centrale scherm is een knoppenwinkel geplaatst voor veelvuldig gebruikte voorzieningen. De content op de schermen komen van Google, dat onder andere voor het navigatiesysteem Google Maps en voor de spraakcommando’s Google Assistent gebruikt. Het over-the-air te updaten systeem heet OpenR link.

Sfeerverlichting

Een leuke gimmick is de sfeerverlichting, die zich aan de tijd op de dag aanpast om zo de interieursfeer en het buiten licht op elkaar af te stemmen. Her en der in het interieur zijn USB-C poorten aanwezig. Voor de aankleding van het interieur en de onderzijde van het dashboard maakt Renault gebruik van gerecyclede materialen, maar alleen in de twee basisniveau’s ligt het percentage op 100%.

VIDEO RENAULT MEGANE E-TECH

Renault Mégane E-tech in de showroom

Renault bouwt de Mégane E-tech vanaf eind dit jaar in zijn Franse fabriek. Ook de batterij wordt in Frankrijk gemaakt. De levering start pas in maart 2022.