Dit is de dikste (en sterkste) Fiat Panda ooit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2FSchermafbeelding-2021-12-07-om-22.00.31.png)
De Fiat Panda heeft al verschillende keren indrukwekkende rallykleding aangedaan, maar dikker dan dit exemplaar is-ie nog nooit geweest. Dit is de Pandamonium van M-Sport!
Voor wie M-Sport niet kent: dat is een bekend Brits autosportteam, dat vooral bekend is als het Ford World Rally Team. Maar hun laatste creatie is niét een Fiesta, maar een krankzinnige Fiat Panda van de allereerste generatie. Alhoewel…
Fiesta R5
De Britten hebben een originele, voor het asfalt bestemde Fiat Panda genomen en die flink onder handen genomen. Onderhuids is het namelijk een Fiesta R5, een van de modellen die M-Sport al sinds 2013 bouwt voor de mondiale rallykampioenschappen.
De Panda maakt zelfs gebruik van het chassis van die auto. Om dat mogelijk te maken is het complete koetswerk van de Panda met 36 centimeter verbreed. Daarvoor zijn wel de wielkasten van het originele Italiaanse model aangepast en heeft M-Sport exemplaren geplaatst die doen denken aan die van de iconische Groep B-auto’s.
Ruim 300 pk
Onder de kap ligt ook dezelfde motor als in die Fiesta R5. Dat is dus de bekende 1,6-liter EcoBoost-motor. Die is voor de ‘Panda’ getuned tot 304 pk en 450 Nm. Al dat vermogen en koppel wordt via een sequentiële vijfbak van Sadev naar alle vier de wielen gestuurd. Wil je de Panda uitgebreid zien, kijk dan verder in onderstaande video:
Het interieur is volledig gestript, en natuurlijk is er een FIA-rolkooi ingebouwd. De twee stoelen hebben zespuntsgordels, de achterste zitrij is verwijderd. Daar is nu ruimte om een extra set wielen te plaatsen.
Meer projecten op komst
Deze extreme Panda is in opdracht van een klant gebouwd. Hij of zij (de identiteit is niet bekendgemaakt) wil op zowel het asfalt als onverhard terrein met deze rallybom kunnen spelen. En dus blijft het ook bij dit ene exemplaar. Toch kunnen we de komende jaren meer verwachten van M-Sport. Baas Malcolm Wilson heeft namelijk gezegd dat deze Panda “een van de eerste exemplaren uit een nieuw tijdperk van op maat gemaakte, kleine projecten is.” Zijn bedrijf is volgens hem klaar om allerlei unieke aanvragen van nieuwe klanten te accepteren. Klinkt goed, toch?
Lees ook:
Ook interessant
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’
-
Goedkope Tesla laat toch weer langer op zich wachten
-
BMW Z4 vs. MG Cyberster: wat is de leukste cabrio?
-
Met deze Koreaanse EV heb je het vaakst pech, dit is waarom
-
Dit is hoe krankzinnig veel de Renault 5 Turbo 3E kost