Toch leuk, af en toe wat rondneuzen in de Autovisie-archieven. Zo kwam ik een testverslag uit 1964 tegen van de Glas 1700 en ontdekte en passant een behoorlijk obscuur model van een grote Duitse autofabrikant.

3_BMW_Scheur_20043_BMW_Scheur_2004


Hoe dat precies zit? Een kleine zoektocht in Google naar die bewuste Glas leverde een interessante geschiedenisles op. Het begint als in 1966 de noodlijdende autofabriek van Hans Glas uit het Duitse Dingolfing door BMW wordt overgenomen. BMW heeft die fabriek nog steeds en spuwt er dagelijks op volle toeren 3, 5, 6, en 7 Series uit. Daarnaast zaten er een aantal interessante auto's in de erfenis van Glas, waaronder de door de gerenommeerde Italiaanse ontwerper Pietro Frua ontworpen coupés 1700 GT en 2600 V8 en de middenklasse sedan 1700. De eerste twee modellen werden na de overname nog even onder de vlag van BMW doorgebouwd, maar de laatste werd vanwege interne concurrentie met BMW's populaire 'Neue Klasse' modellen meteen afgeschoten.

"De 1804/2004 leek zowaar nog op een overtuigende BMW ook"

Althans, zo leek het. Want de Zuid-Afrikaanse BMW-importeur Praetor Monteerders bleek een verzoek uit te hebben staan bij de BMW-directie om in het thuisland zelf auto's te mogen bouwen, maar de BMW 1800, het model wat ze daarvoor op het oog hadden, bleek een tikje te ingewikkeld geconstrueerd voor de Afrikanen. Dus bedacht BMW een mooi een-tweetje en stuurde de fabrikant de overbodig geraakte productielijn van de beduidend simpeler te produceren Glas 1700 naar Pretoria. Daar ging deze auto in 1968 uiterlijk vrijwel onveranderd en voorzien van BMW-logo's en motoren weer in productie als 1800 en 2000 SA (South Africa). Daarnaast is er nog een partij auto's in buurland Rhodesië geassembleerd, het huidige Zimbabwe, onder de naam BMW Cheetah. En Frua heeft nog geprobeerd een speciaal voor Zuid-Afrika ontworpen stationcar aan BMW te slijten, maar daarvan is het begrijpelijkerwijs bij één exemplaar gebleven.

In 1972 kreeg Frua wel de opdracht nog eenmaal het Glas 1700 ontwerp bij te schaven en er een 'echte' BMW van te maken. De Italianen trokken het front strak en scharrelden in het onderdelenmagazijn van BMW een grille en knipperlichten van de CS coupé en achterlichten van de 5 Serie bij elkaar. Die laatste plaatsten ze vervolgens ondersteboven op de achterkant. In 1973 zag het 1804/2004 gedoopte eindresultaat van dit allegaartje het licht en het leek zowaar nog op een overtuigende BMW ook. Niet in de laatste plaats vanwege de aanwezigheid van de Hofmeister-knik, de kenmerkend voor BMW gevormde C-stijl. Blijkbaar heeft Pietro Frua een vooruitziende blik gehad en dit detail al vóór de overname van Glas door BMW in het ontwerp gestopt. De laatste stuiptrekking van de Glas 1700 heeft het nog volgehouden tot midden 1974 waarna de BMW-productie in Zuid-Afrika onder de verantwoordelijkheid van BMW zelf kwam. Leuk detail is dat er van de Glas-BMW's in Zuid-Afrika meer dan twee keer zoveel exemplaren zijn gebouwd dan in Duitsland.