Electric GT komt met een elektromotor in de vorm van een V8. Het idee is dat deze vorm het ombouwen van een benzine-auto naar een elektrische auto vergemakkelijkt.

Elektrische V8


We berichtten al vaker over bedrijven die klassiekers ombouwen naar auto's met een elektrische aandrijving. Of dat wel of geen goede ontwikkeling is, laten we voor dit artikel maar even in het midden. Het motorblok waar we het hier over gaan hebben, maakt het ombouwen in ieder geval wel makkelijker. Electric GT komt namelijk met een elektromotor in de vorm van een V8. Het idee is dat hierdoor een echte V8 simpelweg vervangen kan worden voor deze elektrische variant.

Tandwielen

Naast dat we ons afvragen of een V8-liefhebber er überhaupt voor kiest om zijn geliefde motorblok inruilt voor een zoemend exemplaar, is het ombouwen niet zo makkelijk als het lijkt. De elektrische V8 mag dan een makkelijk plaatsbare vorm hebben, de originele aandrijflijn van de auto kan hier niet zomaar mee overweg. De karakteristieken van de krachtbron zijn fundamenteel anders dan die van de benzineverbrander. Daardoor kan hij bijvoorbeeld niet omgaan met automatische versnellingsbakken, en heeft hij moeite met het heel houden van handbakken. Dit omdat de tandwielen in deze bakken vaak niet bestand zijn tegen het volle vermogen dat een elektromotor erop loslaat.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

Ook is er nog de kwestie van een accupakket. Deze is niet ingebouwd in de elektrische V8. Er komt natuurlijk wel ruimte in de auto vrij door het verwijderen van de benzinetank die niet meer nodig is, maar dat levert niet erg veel ruimte op. Als er er dan voor gekozen wordt om het accupakket in die ruimte te plaatsen, zal de totale capaciteit hiervan niet schrikbarend hoog worden. Is er meer capaciteit nodig, dan moeten er creatievere manieren gevonden worden om accu's te plaatsen.

Prototype

Electric GT is van plan de elektrische V8 als 'crate motor' te gaan leveren. Op dit moment werkt het nog aan een prototype dat getest wordt in een Toyota FJ40 Land Cruiser uit 1970. Daarin is de elektromotor goed voor 140 tot 240 pk en 325 en 461 Nm. Wat het uiteindelijke vermogen van de productieversie gaat zijn, laat het bedrijf niet weten. Ook laat het nog niets los over een mogelijke prijs.

Electric GT is overigens geen nieuwe speler in de elektrische automarkt. Enkele jaren terug liet het al zien dat het een Ferrari 308 GTE kon ombouwen tot elektrisch voertuig. Deze had toen 330 pk en 475 Nm onder de kap. Daarmee deed hij een sprint van stilstand tot 100 km/h binnen 5,5 seconden en had hij een topsnelheid van meer dan 290 km/h. Het bereik was iets minder denderend. Veel verder dan 200 kilometer kwam de auto niet dankzij het relatief kleine accupakket van 46 kWh.