Precies een jaar geleden onthulde McLaren de Senna GTR als studiemodel. Nu is ook het productiemodel los! Er worden 75 exemplaren gebouwd, voor zo'n 1,3 miljoen euro per stuk. Ze zijn - je raadt het al - allemaal reeds verkocht.


In vergelijking met de 'gewone' Senna is de GTR 34 millimeter lager, 10 kilogram lichter, met een spoorbreedte die voor 77 en achter 68 millimeter breder is. De aerodynamische aanpassingen zorgen voor 200 kilogram meer downforce, want betekent dat de auto bij 250 km/h met een kracht van 1000 kilogram op het asfalt wordt gedrukt.

Twinturbo V8

Achterin ligt een 4,0 liter twinturbo V8, die nu 825 pk en 800 Nm koppel levert (800 pk en 800 Nm voor de Senna). Gezien het feit dat de GTR een gewicht van 1188 kilogram heeft, betekent dat een pk/gewichtsverhouding van 694 pk per 1000 kilogram. De transmissie is dezelfde zeventraps automaat met dubbele koppeling als in de Senna.

FIA-reglementen

McLaren heeft de Senna GTR als extreem circuitspeeltje bedoeld, want hij voldoet niet aan FIA-racereglementen. Hij is natuurlijk wel voorzien van een door de FIA goedgekeurde lichtgewicht racekuip (een tweede stoel is een optie), een zespunts gordel, een brandblussysteem en een pneumatische krik. De GTR heeft geen airbags, airconditioning, infotainmentsysteem of elektronische hulpsystemen.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!