Dealer Praga aangesteld, maar we gaan er weinig van op de weg zien
De Nederlandse automarkt is een merk rijker. Het is het Tsjechische Praga. Ga er echter vanuit dat je van het R1 gedoopte model er geen op de Nederlandse weg ziet.
De vertegenwoordiger van Praga voor de Nederlandse markt is niet in ons land gevestigd. De Tsjechische autobouwer heeft het Belgische Xwift Racing Events uit Nazareth aangesteld als dealer voor de Belgische, Nederlandse en zelfs Luxemburgse markt. Xwift is wereldwijd het eerste bedrijf in Europa dat Praga vertegenwoordigt. Wereldwijd zijn er nu drie dealers door Praga aangesteld. De andere twee zijn Praga Racing ANZ voor Australië en New Zealand en Praga Racing West in Californië.
Eigen motor
Racing in de verschillende bedrijfsnamen geeft al aan dat Praga geen algemeen automerk is. Het is een merknaam voor track day-auto’s en racewagens, dat al in 1907 werd gelanceerd. Maar net als met merken als Spyker en Bugatti is het later nieuw leven ingeblazen. Het van oorsprong productiebedrijf voor automobielen, motorfietsen en vliegtuigen richt zich nu op circuitracers. De in Praag gevestigde onderneming levert momenteel de Praga R1, waarmee al enkele jaren wordt geracet.
Het bedrijf richt zich met de R1 op ‘serieuze amateur coureurs’ en professionals. De auto is gebouwd rondom een composiet monocoque en kent een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 413, 180 en 97 cm. Achterin de 643 kg lichte racewagen hangt een door Praga zelf ontwikkelde 2,0-liter viercilindermotor. Het motorblok is goed voor 365 pk en 395 Nm. De fabrikant geeft op dat de levensduur van het blok 4500 km is. Daarna moet de krachtbron opnieuw worden opgebouwd.
Momenteel levert Praga alleen de R1 als circuitauto. Op de website geeft het merk de namen R1, R1s en R1T aan de beschikbare types. In het verleden maakte de fabrikant ook een straatlegale versie, die als prototype werd betiteld.
Track Days
Xwift Racing Events introduceert de R1 tijdens de 24-uursrace van Zolder die op 25 en 26 september plaatsvindt. Het bedrijf, geleid door Pieter Denys, is van plan om in 2022 in het Belcar Championship en de Supercar challenge te stappen. Daarnaast organiseert het track days, waaronder op Zolder en Spa, voor de Praga-klanten. Naar een evenement op Nederlands grondgebied wordt gekeken.
Ook interessant
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten