Zij-airbags, knie-airbags, voetgangersairbags. Moderne auto's zitten vol met de luchtzakken die inzittenden en voetgangers moeten beschermen. Maar volgens ZF TRW, een ontwikkelaar van autotechnieken, kan het nog wat extremer. Het bedrijf werkt aan een externe airbag voor auto's.

De externe airbag van ZF TRW moet inzittenden verder beschermen tegen een aanrijding van de zijkant. Foto: ZF TRWDe externe airbag van ZF TRW moet inzittenden verder beschermen tegen een aanrijding van de zijkant. Foto: ZF TRW


De externe airbag van ZF TRW moet inzittenden verder beschermen tegen een aanrijding van de zijkant. Foto: ZF TRW

Inzittenden

Nee, de External Pre-Crash Airbag is niet bedoeld om je auto te beschermen, hoe graag we dat misschien ook zouden willen. Met de techniek wil ZF TRW inzittenden nog beter beschermen bij een aanrijding van de zijkant. De airbag heeft een inhoud van ruim tweehonderd liter en dat maakt hem twee keer groter dan de gemiddelde gordijnairbag. In tegenstelling tot conventionele airbags komt hij echter niet naar buiten ná een aanrijding, maar gebruikt hij sensoren die een ongeluk kunnen voorspellen.

Ontwikkeling

In dat laatste zit de grootste ontwikkeling, want die sensoren mogen het niet fout hebben. Hij mag niet afgaan op een willekeurige voorbijganger, maar alleen in het geval van een ongeluk. Daarnaast, aangezien de airbag buiten de auto is geplaatst, moet hij tegen alle weersomstandigheden kunnen en ook tegen het nodige vuil. Op dit moment moet hij ook nog van twee punten gevuld worden, omdat hij anders niet snel genoeg vol is in het geval van een ongeluk. In een interview met Automotive News meldt Steve Peterson, de hoofdverantwoordelijke van ZF TRW op het gebied van veiligheidstechnieken voor inzittenden, dat de techniek snel beter wordt.