De Tomaso P72 komt naar Nederland: dit is wanneer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fp72_header_02_full.jpg)
De hypercar is een uitzonderlijke categorie voertuigen waar we als liefhebbers geen genoeg van kunnen krijgen. Als bekend wordt gemaakt dat er exemplaren naar Nederland komt, is dat dus altijd heugelijk nieuws. Zo ook in geval van de De Tomaso P72.
De P72 is een superexclusieve auto waar er, zoals de naam al doet vermoeden, slechts 72 van worden gebouwd. Voordat er ook maar een model is uitgeleverd, zijn ze al lang en breed uitverkocht. Sterker nog, er is een flinke wachtlijst.
Meerdere auto’s naar Nederland
Ondanks de kleine oplage komen er meerdere auto’s naar Nederland. Hoeveel De Tomaso P72’s er exact komen kan importeur Louwman ons nog niet vertellen. Dat het er mee dan een paar zijn, is duidelijk.
V8 of V12?
De aanleiding om even met te bellen met de importeur was een video van de Italiaanse hypercar-fabrikant. Ondanks dat de De Tomaso P72 met een 5,7-liter V8 als krachtbron heeft, is er in de video op Spa-Francorchamps een versie met V12 te horen. Het gaat hier om het eerste prototype van de auto, ook de afmetingen van dit conceptmodel zijn iets anders dan van de uiteindelijke productieversie.
Het is nog onduidelijk of een speciale uitvoering van de P72 een twaalfcilinder krijgt of dat het bij het prototype blijft. Retrofit zou ook een optie kunnen zijn. Dit betekent dat er later een V12 wordt ingebouwd. Hoewel de importeur stel dat iedere P72 vooralsnog een handbak en V8 krijgt – geheel historisch verantwoord van Ford – zal De Tomaso de video van de P72 met de V12 niet zonder reden delen.
De V12 die je in de video hoort heeft een slagvolume van 6,3 liter. De krachtbron vind je ook in de Apollo Intensa Emozione en is afkomstig van Ferrari, al wordt dat niet bevestigd door de importeur noch de fabrikant.
Dit jaar zie je de De Tomaso P72 nog in Nederland
Er wordt al tijden gesproken over de De Tomaso P72, maar wanneer hij komt, was tot op heden onduidelijk. Louwman laat nu aan Autovisie weten dat de eerste klantenauto’s in het vierde kwartaal van dit jaar uitgeleverd worden. De startprijs van het model is 1,6 miljoen euro. Dat wordt in Nederland door zijn dikke V8 nog veel meer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fp72_slider_04.webp)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fp72_slider_02.webp)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fp72_slider_04.webp)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F07%2Fp72_slider_02.webp)
Lees ook:
Ook interessant
-
Extreem duur optiepakket bezorgt je sterkste brandstofmotor ooit
-
Ongelukje in België: Porsche knalt op Koenigsegg van €3 miljoen
-
Je raadt nooit in welk autootje de Koenigsegg-CEO naar werk rijdt
-
Rimac Nevera-occasion te koop: hoeveel is de EV nog waard?
-
Waarom BMW groot fan is van Bugatti-baas Mate Rimac
-
Er komt nóg een Bugatti met W16: ‘Duurste auto ter wereld’
-
Oei, Bugatti Chiron komt niet ongeschonden uit parkeergarage
-
Op wintersport met hypercar van 3 miljoen euro? Kan gewoon
-
Dit was eerste auto van Christian Horner, baas van Max Verstappen
-
Met EV op vakantie? Deze landen hebben vaakst laadpalen op de camping
-
Kia: ‘Te veel EV’s verkopen is een probleem, te veel brandstofauto’s ook’
-
Nee, de batterij van jouw elektrische auto wordt helemaal niet snel slecht!