De snelst accelererende Bugatti ooit: de Chiron Pur Sport – Review
Vandaag is het precies 140 jaar geleden dat Ettore Bugatti, oprichter van het gelijknamige automerk, geboren werd. Een mooie dag om een stukje te gaan rijden met de nieuwste hypercar uit Molsheim: de Chiron Pur Sport.
Met een topsnelheid van een ‘nietige’ 350 km/h is de 3,2 miljoen euro kostende Pur Sport met afstand de langzaamste Bugatti sinds de wederopstanding van het merk in het jaar 2000. De enorm hoge topsnelheid van de vorige modellen is nooit zonder gevolgen geweest voor het karakter van de rest van de auto. Het waren geen echte sportwagens, omdat banden, onderstelgeometrie en aerodynamica volledig in dienst stonden van maximale stabiliteit, niet wendbaarheid. En dát is nu voor de eerste keer allemaal anders. Het elektronisch begrenzen van de topsnelheid op 350 km/h opent de poort naar een heel nieuwe wereld binnen het Bugatti universum.
Lagere topsnelheid
Voor de Pur Sport heeft Michelin een speciale versie van de Cup R semislick ontwikkeld, die beter bestand is tegen zijdelingse krachten dan het rubber van de andere versies. De lagere top maakt het ook mogelijk om een lichtere velgset te monteren, wat vier kilo per hoek aan onafgeveerd gewicht bespaart. Titanium remblokhouders en lichtere schijven besparen in totaal nog eens drie kilo. Tenslotte is de geometrie compleet aangepast, met onder andere een voor straatauto’s tamelijk extra 2,5 graden wielvlucht rondom om hoger bochtsnelheden te realiseren en het insturen te verbeteren. De vering is voor 65 procent stijver gemaakt, achter 33 procent. En ook de punten waar de draagarmen aan de carrosserie vastzitten, zijn verstevigd. De hydraulisch bediende achterspoiler met variabele invalshoek is verwisseld voor een vast exemplaar dat een stuk minder weegt en samen met een grotere splitter op de voorkant evenwel enkele honderden kilo’s downforce opwekt.
Extra flexibiliteit
De motor levert nog steeds 1.500 pk en 1.600 Nm, maar de toerenbegrenzer in dit geval pas bij 6900 in plaats van 6700 krukasomwentelingen in voor wat extra flexibiliteit. De transmissie is echter zeer grondig op de schop gegaan, met 80 procent nieuwe onderdelen. De zeven versnellingen zijn 15 procent dichter op elkaar gezet en stuk voor stuk opnieuw geconfigureerd om maximale versnelling te realiseren. Het resultaat is een 0-200 sprint in amper 6 seconden. En dat hebben we natuurlijk even uitgeprobeerd…
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom dit de slechtste ode aan de BMW M1 ooit is
-
Occasionmarkt: meer hybrides, lagere prijzen
-
Zoveel? Dit is hoeveel motoren alle BMW M-modellen krijgen
-
Straatlegale sportwagen wil eigenlijk Formule 1-auto zijn
-
Is de Skoda Elroq de redding van de Volkswagen Group?
-
Rapport: dit is de échte reden dat het zo slecht gaat bij Nissan
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’