‘De Saab 900 Turbo Aero is de Zweedse Porsche 911’
Autovisie Magazine 26 staat traditiegetrouw, en dus ook dit jaar weer, in het teken van de Supertest. Toch is er veel meer te beleven in ons kerstnummer, dat je nu in de winkels vindt. Zo gingen we bijvoorbeeld ook op bezoek bij Peter Bäckström, de man die Saab levend houdt.
Tekst: Bart Lenaerts / Fotografie: Lies de Mol
We gingen op zoek naar Peter Bäckström, woonachtend in het Zweedse Trollhättan. Dat is een plek als het Duitse Wolfsburg of het Engelse Crewe. Doordrenkt van auto-historie. Ooit – tot 2012 – was het de plek waar Saab nog opereerde, maar die tijd is voorbij. In de hypermoderne fabriek die er staat komen weliswaar nog steeds 900 ingenieurs aan de kost, maar die werken nu voor NEVS, een start–up die elektrische Saabs 9-3 bouwt voor China. En Peter Bäckström loopt er nog rond, want die heeft er een Saab-museum.
Spectaculaire Saabs
Deze zomer vierde Peter Bäckström zijn 25ste verjaardag als beheerder van dit museum. Zijn voorgangers vertelden daar al een boeiend verhaal over technologie, mensen en innovaties. Dat doet Bäckström nog steeds. Hij breidde de collectie uit van 80 tot 135 pronkstukken. “Dit is een levend museum. Onze collectie verandert voortdurend, haast alle auto’s kunnen rijden en dagelijks helpen Saab-veteranen een handje in ons atelier. We tonen zo’n 80 modellen, de rest staat achterin of in de NEVS-fabriek. Ook al missen we ruimte, toch kan er altijd iets bij. Een 99 Combi Coupé uit 1974 in Indian yellow met donkerbruin interieur, bijvoorbeeld. Spectaculaire Saabs hebben we voldoende.”
Uiteraard heeft Bäckström zelf ook een indrukwekkende collectie. Hij bezit er 20, inclusief een reeks charmante 93’s en een plezante Sonett. Toch stoft hij voor ons uitje de meest eigenzinnige Saab van allemaal af: “Het is een gedurfde stelling, maar ik zie de driedeurs 900 Turbo Aero als de Zweedse Porsche 911. Uiteraard zijn ze totaal verschillend, al wortelen ze beiden in de jaren ’60, overleefden ze decennialang, zijn ze erg mechanisch van inborst, onderscheiden ze zich met een unieke vorm en zijn ze wellicht niet eens de beste in hun klasse. Bovendien klinken ze erg specifiek. Destijds werkten we niettemin hard om die pruttelende turbo-klank weg te filteren, tot we ons realiseerden hoe bijzonder die eigenlijk was. De latere 9000 presteerde even goed, maar kon op veel minder enthousiasme rekenen, omdat hij veel klinischer klonk en daarom amper karakter had.”
Abonnement Autovisie
Ben je een Saab-fanaat en wil je dolgraag meer lezen over Bäckström en zijn museum, en zijn visie op de val van het illustere merk? Lees dan verder in Autovisie Magazine 26, die je – ondanks de huidige lockdown – nog wel in de supermarkt kunt kopen. Ligt-ie er niet meer? Niet getreurd! Autovisie is er ook als voordelig digitaal abonnement! Lees hier waarom dat een perfecte oplossing voor jou kan zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken