Martin Steijven: ‘Onze klanten zijn wel rijk, maar bijna nooit fout’
Wie in ons land een Aston Martin koopt, kan bijna niet om Martin Steijven heen. Hij is manager van distributiepunt Cito Motors in Eindhoven. Na bijna twee decennia stopt ‘the Dinosaur’, zoals ze de gepokt en gemazelde automan op de fabriek noemen.
Tussen alle Aston Martins en Rolls-Royces die in de showroom staan, valt één auto uit de toon. Het is een donkergrijze Bentley Mulsanne Speed. Maar negen maanden oud en met alle denkbare opties. Nieuw: 369.500 euro, nu een ton minder. Over afschrijving gesproken. Wie doet zoiets? Martin Steijven wordt er niet warm of koud van. Niet méér. Na twee decennia bivakkeren tussen de top van de Nederlandse autokopers is hij zo’n beetje alles gewend. “Ik weet niet of de eigenaar er niet tevreden mee was, maar dat hoeft helemaal niet. Waar het de meeste van onze klanten om gaat, is dat ze het mooiste en meest geweldige speeltje hebben. Komt er iets nieuwers, dan willen ze dat hebben en ruilen ze de vorige in. Die kerels moeten zichzelf toch ook wat gunnen? Vrouwen kunnen zich verliezen in kleren, sieraden, tassen… Maar wat hebben wij? Een klokje”, zegt Steijven, zijn Rolex om de pols dansend. “En een auto. Dat is het.”
”Wij verkopen auto’s die niemand nodig heeft”
Dat Martin Steijven in de auto’s eindigde, was allesbehalve vanzelfsprekend. Hij komt niet uit zo’n typische garagefamilie. Stond niet met zijn neus tegen raampjes van snelle wagens gedrukt om te kijken hoe hard die kon. En was ook geen jochie zoals hij ze nu zo vaak ziet. Knulletjes die timide om een folder komen vragen en die thuis als een kostbaar kleinood koesteren. Martin zat op de middelbare detailhandelschool. Waarom? Eigenlijk had hij zelf ook geen idee, maar dat de mooiste meisjes erheen gingen hielp. Onderdeel van de opleiding was een stagejaar. Steijven zag zich geen rookworsten verkopen in de Hema of sjaals aan de man brengen bij de Bijenkorf. Er was een list nodig. Die kwam in de vorm van een vacature bij de Opel-dealer.
Meer lezen over de klantenbenadering van Martin Steijven? Lees het complete artikel ‘De Rit: Martin Steijven’ (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Nederlandse sportwagen koop je voor minder dan 15.000 euro
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride