Tijanni van Groeningen
Tijanni van Groeningen Nieuws 17 mrt 2022
Leestijd: 2 minuten

De Prodrive Hunter is een all-terrain hypercar van 1,5 miljoen euro

De Prodrive Hunter is een 600 pk sterke auto die vooral off-road zijn mannetje kan staan. De Hunter is gebaseerd op een echte Dakar Rally off-roader.

De Hunter wordt echter niet gebouwd voor professionele races, maar moet ook gewoon de weg op kunnen. Je zult wel aardig in de buidel moeten tasten voor een exemplaar. De brute woestijnrat kost anderhalf miljoen euro. Exclusief belasting…

Minder race, meer normaal

De basis voor de all-terrain hypercar werd gelegd door de ‘Bahrain Raid Xtreme’ competitie-auto die meedeed aan de Dakar-rally. De nieuwe Prodrive Hunter is echter wat beschaafder qua uiterlijk. Zo zijn de racestickers uiteraard vervangen door een effen kleur om te laten zien dat het hier niet gaat om een competitieve racer maar slechts om een civiele uitvoering. Nu ja, beschaafder dan de Xtreme dan… Iets beschaafder.

Sebastien Loeb (9 keer Wereldkampioen), naast de Bahrain Raid Xtreme.

Ook het interieur heeft een opfrisbeurt gekregen om het geheel wat meer consumentvriendelijk te maken. Er zit nog wel een racedisplay in maar daar zijn de gebruikelijk knoppen die je in de gemiddelde huis-tuin-en-keuken auto vindt, aan toegevoegd. Daarnaast heeft de nieuwe versie een zestrapsversnellingsbak gekregen die met schakelhendels bediend wordt. Dat moet volgens Prodrive de rijervaring verbeteren.

Nog krachtiger

Bij een variant die niet gefocust is op de Dakkar Rally verwacht je in de eerste instantie een auto die wellicht iets minder vermogen heeft. Maar niets is minder waar in het geval van de Hunter. Doordat er geen racerestricties zijn, is de 3,5 liter V6-biturbo benzinemotor in de splinternieuwe offroader namelijk verantwoordelijk voor de helft meer vermogen dan in het origineel. De krachtbron in het civiele monster levert om precies te zijn 600 pk en genereert een koppel van 700 Nm. Daarmee scheur je binnen vier seconden naar 100 kilometer per uur en tik je op het hoogtepunt net geen 300 km/h aan.

De wielophanging en vering zijn blijkbaar in staat om zowel uitstekend te functioneren op de Autobahn als in het ruwe terrein. Prodrive laat ook weten waarom er een behoefte is aan een all-terrain hypercar. “Er zijn verschillende hypercars op de markt. Ze hebben echter allemaal goede wegen of circuits nodig om hun prestaties te laten zien. We zijn erachter gekomen dat in meerdere delen van de wereld, voornamelijk het Midden-Oosten, er grote gebieden zijn die nog ontdekt moeten worden. Die delen hebben veel meer te bieden dan asfaltwegen. Waarom maken we dan geen voertuig die de mogelijkheid biedt deze gebieden te ontdekken? Een voertuig dat veel meer in zijn mars heeft dan welk off-road voertuig ooit”, Aldus Prodrive voorzitter, David Richards. Het Midden-Oosten zal dus belangrijkste afzetmarkt worden voor de Hunter. Niet geheel verrassend, want daar houden ze er van om van duin naar duin te springen, per auto…

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.