Remco Slump
Remco Slump Nieuws 17 nov 2022
Leestijd: 3 minuten

De Porsche 996 bewijst dat Porsche-puristen zeurpieten zijn

Porsche is een ijzersterk merk en een van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. Begin jaren negentig was dat anders. In Zuffenhausen stond het water Porsche aan de lippen. Het was pompen of verzuipen. En pompen deed het merk, met een nieuwe 911, de Porsche 996, die enorm succesvol was en heel wat puristen tegen de haren in streek.

Je moet nooit naar puristen luisteren, want ze zijn overal tegen. De Porsche 996 was bijvoorbeeld de eerste 911 zonder luchtgekoelde motor. De horror! Heiligschennis! Het typische 911-geluid zou verdwijnen, was de vrees. Een 911 hoort luchtkoeling te hebben, klonk het ook.

Porsche 996 de enige juiste keuze

Onzin. Porsche maakte de enige juiste beslissing, want er zat simpelweg geen rek meer in de ontwikkeling van de oude krachtbron. Bovendien zou het onmogelijk worden om de motor in de toekomst aan steeds strenger wordende emissie-eisen te laten voldoen. Het resultaat was een nieuwe 3,4-liter zescilinder boxermotor met 300 pk.

Porsche 996
(Afbeelding: Porsche)

Het blok zou na de facelift in 2000 – die een nieuwe koplampvorm introduceerde – groeien tot 3,6 liter. In de 911 Turbo produceerde de motor een indrukwekkend vermogen van 420 pk. De GT2 was de sterkste variant van de 996-familie, met 484 pk en een 0-100-tijd van 3,6 seconden.

Kritiek op spiegelei-koplampen

Over koplampen gesproken. Dat was een ander kritiekpunt. De zogenoemde spiegeleieren, ronde koplampen met een oranje lipje eraan voor de knipperlichten, kon ook niet op de goedkeuring van de puristen, het publiek en de pers rekenen. Er zat echter een goede reden achter de units: omdat alles erin zat, ook de koplampsproeiers, waren ze goedkoper te maken en sneller te assembleren.

Porsche 996
(Afbeelding: Porsche)

Want dat was belangrijk. Een van de redenen waarom het zo slecht ging met Porsche was het inefficiënte productieproces (de andere reden was het verouderde modellengamma, met daarin alleen nog de 993 en 968). Om het productieproces te stroomlijnen werd de hulp van Toyota ingeschakeld, dat Porsche leerde hoe je snel en kostenefficiënt auto’s kunt bouwen.

Samen met de Boxster ontwikkeld

Overigens is het succes van Porsche niet alleen aan de 996 te danken. Het model werd samen met de Boxster ontwikkeld. Ze zijn tot aan de A-stijl volledig identiek. De Nederlandse ontwerper Harm Lagaaij was zich bewust van het risico dat mensen de 996 en 986 Boxster door elkaar zouden halen, maar had op dat moment andere prioriteiten: het redden van het bedrijf.

Eerste Porsche 911 met GT3-variant

De Porsche 996 is ook belangrijk omdat hij de eerste 911 was die een GT3- en GT3 RS-variant kreeg. Aanvankelijk was de GT3 een homologatiemodel, maar het enorme succes van de lichtgewicht 911 bracht Porsche ertoe om de GT-lijn voort te zetten. De GT2, op basis van de Turbo, was de eerste 911 met standaard koolstofkeramische remmen.

Porsche verkocht 175.000 996-modellen

Begin jaren negentig verkocht Porsche soms maar 5000 auto’s per jaar. Het doel voor de 996 en Boxster was om tot een productie van in totaal 30.000 stuks te komen. Die verwachtingen waren te laag. Alleen van de 996 al verkocht Porsche er 175.000. En die puristen … die stopten uiteindelijk met zeuren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.