De eerste Autobahn-Benz
Snelle, grote, zware Duitse auto’s en Autobahnen lijken wel voor elkaar geschapen. Zonder Autobahnen geen grote, zware Mercedessen en geen snelle Mercedessen zonder Autobahnen. Deze Mercedes-Benz 380K was de eerste snelle toerwagen uit de lange reeks van de Duitse fabrikant.
Tot in de jaren dertig maakte Mercedes-Benz auto’s op de oude, vertrouwde manier. Neem een sterk chassis met starre assen voor en achter en plaats in het chassis een groot motorblok met een inhoud van meer dan 6 à 7 liter. Dat leverde voldoende vermogen om de auto op rechte stukken een hoge snelheid te geven. Voorbeelden hiervan waren de 680K en de sportievere S en SS.
Met de ontwikkeling van de autosnelwegen ontstonden er langzaam nieuwe concepten. Om goede sportieve prestaties te bereiken, moest men niet alleen aandacht besteden aan het motorblok, maar ook aan het chassis. De nieuwe achtcilindermotor van Mercedes-Benz met 3,8 liter inhoud (vandaar het model 380) was geplaatst in een chassis met rondom onafhankelijke wielophanging met schroefveren en hydraulische schokbrekers. Daarmee ontstond een comfortabele toerwagen. De Mercedes-Benz 380K verscheen in februari 1933.
Met een vermogen van 90 pk, of 120 pk met een compressor, bereikte de auto een snelheid van respectievelijk 120 of 130 km/h. En dat was eigenlijk net iets te weinig. Vandaar dat de opvolgers van dit model – de 500K en later de 540K – over grotere motorblokken beschikten (5 en 5,4 liter inhoud) en daarmee hogere snelheden konden halen.
“Er zijn nog maar vier à vijf exemplaren van de 380K”
In twee jaar tijd werden er slechts 154 auto’s van het type 380K gemaakt, waaronder zestien met een carrosserie zoals deze: de Cabriolet A. Later werden er nog eens ruim dertig Cabriolet A’s gemaakt op het chassis van de 500K en ruim tachtig op het chassis van de 540K. Deze carrosserie was de meest sportieve van de cabriolets die Mercedes-Benz maakte. Vermoedelijk zijn er nog maar vier à vijf exemplaren van de 380K Cabriolet A overgebleven.
Deze Mercedes-Benz 380K Cabriolet A, die Artcurial op 6 februari veilt, stond in 1934 op de Autosalon van Genève. In de jaren tachtig werd de auto ontdekt in Polen en later helemaal naar originele staat gerestaureerd. Artcurial verwacht dat deze zeldzame auto 1,3 tot 1,6 miljoen euro zal opbrengen.
Fotocredit: Artcurial
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!