“Een Ferrari 360 praat continu tegen je”
Ook Italiaanse raspaarden moeten aan de muesli. Daarom krijgt de opvolger van de Ferrari 458 Spider, net als de California T, een turbomotor. Weg schreeuwende, krijsende atmosferische achtcilinder dus! En die vonden we nou juist zo ongehoord lekker: niet alleen in de 458, maar ook in voorgangers als de 430 en 360 Spider.
Autovisie reed die laatste in het jaar 2000 in – hoe kan het ook anders – Monte Carlo. En alleen over de klanken van de Ferrari konden we eigenlijk al vijf pagina’s volschrijven. “Het geluid, zeg maar gerust de soundtrack, van de 360 Spider is simpelweg het mooiste dat we in tijden gehoord hebben”, jubelde onze testredacteur. “IJzingwekkend, verscheurend, door merg en been gaand, verslavend mooi.”
Een emotionele en verbazende auto, vonden we de ijlblauwe Ferrari. “Het eerste door dat ongeëvenaarde motorgeluid, genietbaarder dan ooit, en door zijn levendigheid. Een 360 praat continu tegen je, non-stop ben je betrokken bij en actief in de daad van het rijden. […] Je kunt er geweldig bochten mee induiken tegen het onderstuur aan, terwijl het ABS probeert op het pokdalige asfalt de verlangde vertraging te bezorgen.”
“IJzingwekkend, verscheurend, verslavend mooi”
Weer optrekken kan tot 290 km/h, een topsnelheid die door de slechtere cW-waarde van de Spider luttele kilometers lager ligt dan die van de coupé. Optrekken van 0 naar 100 km/h doet de open 360 in 4,6 seconden, dankzij het vermogen van 400 pk uit zijn 3,6 liter V8. “Je zou kunnen zeggen dat een juweel van een motor in een juwelenkistje hoort. Maar overtuigend is dat niet. Ik had van tevoren gemengde gevoelens bij de glazen motorkap van de 360 Spider. […] In het echt viel het mee.”
Viel er dan niets aan te merken op de Ferrari? Ach, door de rolbeugels en de windvangers vonden we het zicht naar achteren niet om over naar huis te schrijven, maar verder lagen we nog net niet met onze knieën op een matje met de neus richting Maranello. “De 360 Spider is de snelste cabriolet die momenteel op de markt is. En in zijn klasse is het zonder meer de meest uitgekiende en gebruiksvriendelijke. Wie had dat ooit gedacht van een Ferrari?”
Klik hier om het originele artikel te bekijken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Boetes duurder in 2025: zoveel ben je straks kwijt aan bekeuring
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Dat Chinese automerken Europa veroveren, kun je best ‘nepnieuws’ noemen
-
Nederlandse verkoopcijfers: Tesla daalt plots flink in populariteit
-
Jaguar verkoopt voor het eerst in 90 jaar geen nieuwe auto’s meer
-
Schotse ontwerper maakt James Bond-rekwisiet straatlegaal
-
Elon Musk geeft Tesla Roadster-kopers de vinger
-
Volkswagen-personeel moet loon inleveren na enorme winstdaling
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Renault Symbioz
-
’Chaos bij Lynk&Co dupeert gebruikers’, schadeclaim in voorbereiding
-
Deze Dodge koop je als occasion voor slechts 7.000 euro
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5