‘De BMW Z3 M Coupé is een compromisloos ontwerp’
![](https://img.autovisie.nl/images/5BQLx7yQgt2mbLyMwraOenQ67I0=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2Fbmw_z3_m_coupe_3.jpg)
De BMW Z3 M Coupé is een clownschoen die flinke trappen kan uitdelen. Het model is een splijtzwam; je vindt het ontwerp helemaal niks, of je vindt het geweldig. Is de coupé nu mooi of niet, vroegen we ons in 1998 af. We hielden het op: hij is extreem!
![](https://img.autovisie.nl/images/EMpBToRRE6sacuCVMqROXdszHBw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2Fbmw_z3_m_coupe_36.jpg)
“Bekijk hem goed en zeg wat je ziet”, schreven we. “Is de nieuwe BMW Z3 Coupé nu écht een coupé? Of is het meer een halve combi? Een tweepersoons sport-estate, in de trant van een Reliant Scimitar of een Volvo 480ES (of beter nog: een 1800ES!) waarvan een deel van de achterzijde lijkt weggelaten?”
Waar de Z3 Coupé ook aan doet denken, de M-variant is in ieder geval lekker dik aangezet. De wagen straalt “een enorme snelheid uit”, vonden we. “Met z’n lange neus, hoog opgebouwde achterpartij en fors uitgeklopte sparborden is het een compromisloos ontwerp. Waarover ook [in BMW-huize] de nodige discussie is geweest. […] Ze vonden hem net iets over het randje.”
“De 321 pk sterke 3201 cm3 motor van de M Coupé is een zaligheid”
Het shooting brake-achtige ontwerp van de Z3 M Coupé heeft trouwens weinig effect op de binnenruimte. Ja, de kofferbak is groot voor een auto van zijn kaliber, maar in de cockpit is het voor mensen langer dan 1,90 meter behelpen. “Hoofd raakt het dak en benen zitten tamelijk ongegeneerd klem tegen de console. Dat weerhoudt de persoon in kwestie er overigens niet van om gas te geven.”
En dan maakt het beklemmende interieur opeens niet meer uit. “De 321 pk sterke 3201 cm3 motor van de M Coupé is een zaligheid die z’n weerga nauwelijks kent. […] Officieel heet de M Coupé op 250 km/h begrensd te zijn. Dat de BMW toch verder lijkt te reiken, zou komen door een ‘geringe afwijking van de snelheidsmeter’. M’n neus!”
Testverslag: Autovisie magazine editie 15 – 1998
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?