‘De BMW Z3 M Coupé is een compromisloos ontwerp’
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F03%2Fbmw_z3_m_coupe_3.jpg)
De BMW Z3 M Coupé is een clownschoen die flinke trappen kan uitdelen. Het model is een splijtzwam; je vindt het ontwerp helemaal niks, of je vindt het geweldig. Is de coupé nu mooi of niet, vroegen we ons in 1998 af. We hielden het op: hij is extreem!

“Bekijk hem goed en zeg wat je ziet”, schreven we. “Is de nieuwe BMW Z3 Coupé nu écht een coupé? Of is het meer een halve combi? Een tweepersoons sport-estate, in de trant van een Reliant Scimitar of een Volvo 480ES (of beter nog: een 1800ES!) waarvan een deel van de achterzijde lijkt weggelaten?”
Waar de Z3 Coupé ook aan doet denken, de M-variant is in ieder geval lekker dik aangezet. De wagen straalt “een enorme snelheid uit”, vonden we. “Met z’n lange neus, hoog opgebouwde achterpartij en fors uitgeklopte sparborden is het een compromisloos ontwerp. Waarover ook [in BMW-huize] de nodige discussie is geweest. […] Ze vonden hem net iets over het randje.”
“De 321 pk sterke 3201 cm3 motor van de M Coupé is een zaligheid”
Het shooting brake-achtige ontwerp van de Z3 M Coupé heeft trouwens weinig effect op de binnenruimte. Ja, de kofferbak is groot voor een auto van zijn kaliber, maar in de cockpit is het voor mensen langer dan 1,90 meter behelpen. “Hoofd raakt het dak en benen zitten tamelijk ongegeneerd klem tegen de console. Dat weerhoudt de persoon in kwestie er overigens niet van om gas te geven.”
En dan maakt het beklemmende interieur opeens niet meer uit. “De 321 pk sterke 3201 cm3 motor van de M Coupé is een zaligheid die z’n weerga nauwelijks kent. […] Officieel heet de M Coupé op 250 km/h begrensd te zijn. Dat de BMW toch verder lijkt te reiken, zou komen door een ‘geringe afwijking van de snelheidsmeter’. M’n neus!”
Testverslag: Autovisie magazine editie 15 – 1998
Lees ook:
- BMW M aan de stekker!
- Met je stekker-BMW elektrisch Brabantse steden in
- BMW denkt twee keer zoveel elektro-auto’s te verkopen dit jaar
- BMW verkoopt Motorsport-circuitversies nu via dealers
Ook interessant
-
6.0 W12 versus 1.5 TSI: mag je de Audi A3 een limousine noemen?
-
5 must-haves: een televisie duurder dan een Model 3 en meer!
-
Autovisie Kennisquiz – Algemene kennis #3
-
Deze Aston Martin DB5 heeft de James Bond-gadgets – Sjoerds Weetjes 222
-
Volkswagen Groep haalt CO2-doel niet, moet flinke boete betalen
-
Formule 1-legende Jenson Button terug als adviseur bij Williams
-
Man wint gloednieuwe Corvette C8, maar krijgt ‘m niet
-
Kleinste ‘Auto van het jaar 2021’ nu al bekend
-
Mercedes-Benz EQS 580 vanaf april te bestellen
-
BMW M aan de stekker!
-
Sportiever dan sportief: de Cupra Formentor door Abt
-
DeLorean mag eindelijk bouwen, maar gaat elektrisch!