De 296 GT3 is Ferrari’s nieuwe GT-racer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FFERRARI_296GT3_4.jpg)
De Ferrari 296 GT3 moet bijdragen aan een nieuw elan voor de autosportdivisie van de Italianen. Het V6 monster komt voort uit de nieuwe 296 GTB en zal zijn debuut gaan maken tijdens de 24 uur van Daytona in 2023.
Naar eigen zeggen is de GT3 een innovatief project zowel op, als buiten het circuit. Ferrari besloot de auto te bouwen om zijn indrukwekkende geschiedenis van overwinningen verder aan te vullen. Een historie die begon toen de 166 MM aan het langste eind trok tijdens de 24 uur van Le Mans in 1949.
De terugkeer van een Ferrari met V6 op het circuit
De 296 GT3 brengt de Ferrari met V6 terug naar het circuit. Dit was als laatst het geval in de jaren 60 met de 246 SP. Om aan de technische eisen te voldoen is de GT3 gestript van de elektrische ondersteuning die de straatversie wel heeft. Dit heeft geleid tot een forse afname wat betreft koppel en vermogen. Van de 830 pk en 730 Nm uit de GTB, blijft er nog 600 pk en 710 Nm over. Het maximale vermogen wordt bereikt bij 7250 tpm en het maximale koppel bij 5500 tpm.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FFERRARI_296GT3_3.jpg)
De V6 van de racer is volledig gebaseerd op zijn tweelingbroer. Volgens Ferrari levert dit voordelen op op het gebied van compactheid, een lager zwaartepunt en minder gewicht. De motor ligt verder naar voren en lager dan in de straatversie. Dit zorgt voor 10% meer torsiestijfheid dan in de vorige GT-racer van Ferrari, namelijk de 488 GT3.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FFERRARI_296GT3_10.jpg)
De versnellingsbak is compleet nieuw. Ferrari kiest in de 296 GT3 voor een splinternieuw ontworpen, sequentiële zesbak die moet zorgen voor betere aerodynamica en een betere gewichtsverdeling.
20% meer downforce in de 296 GT3
De Ferrari 296 GTB is qua uiterlijk zodanig aangepast om aan de eisen van de competitie te kunnen voldoen. Voor de rest wordt het design zoveel mogelijk met rust gelaten. Vanzelfsprekend zijn er wel noodzakelijke aanpassingen gedaan. Vooral op het gebied van aerodynamica. Deze aanpassingen resulteerden in 20% meer downforce ten opzichte van de vorige generatie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FFERRARI_296GT3_1.jpg)
Splinternieuwe cockpit
De cockpit is ten opzicht van de Ferrari 488 GT3 volledig vernieuwd. In de fonkelnieuwe cabine kun je binnen no-time de beste rijpositie vinden en zijn alle functies binnen handbereik. Mede dankzij het feit dat veel functies nu te vinden zijn op het stuur, zoals we dat ook zien in Formule 1-auto’s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2FFERRARI_296GT3_7.jpg)
De cockpit kan in het nieuwe model naar wens aangepast worden. Het is namelijk mogelijk om de pedalen en het stuur te herpositioneren voor de optimale rijpositie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Talent is niet te koop, snelle rondetijden wel!
-
Rijden met het beste van Ferrari! De SF90 XX Stradale
-
Opbrengst van duurste Ferrari valt behoorlijk tegen
-
Waarom wij een traantje laten voor deze Ferrari Enzo en Maserati MC12
-
Het nieuwe model van Ferrari heeft maling aan alle milieueisen
-
Dubbel pijn: Ferrari F40 Barbie-auto crasht
-
Wat heeft de Ferrari 512 BB met de Audi TT te maken? | Sjoerds Weetjes 366
-
Gespot! Dit is de opvolger van de Ferrari 812 Superfast
-
Zoveel Nederlanders hebben een Ferrari en dit is de populairste
-
Veilinghuizen aan de bedelstaf na opbrengst van ‘maar’ 400 miljoen
-
Deze Ferrari Purosangue kost minder dan een Volkswagen Up
-
Dit is de duurste oldtimer-occasion van Nederland