Het dak eraf voor Chevrolet Corvette ZR1
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2FCorvetteZR1Convertible03.jpg)
Mocht je je nog afvragen waarom Chevrolet juist de Dubai International International Motor Show twee weken geleden koos voor het wereldwijde debuut van de supersnelle Corvette ZR1 in plaats van de ‘eigen’ Los Angeles International Auto Show, dan volgt hier het antwoord. Voor de autoshow aan de Amerikaanse westkunst heeft de autobouwer de open variant bewaard. Chevrolet presenteert de Corvette ZR1 Convertible.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F11%2F1511900069531.jpg)
Zoals er korte tijd tussen de onthulling van de Coupé en de presentatie van de cabriolet zit, zo zal er ook geen lange tijd zitten tussen de verkoopstart van de gesloten en open ZR1. De fabrikant start begin volgend jaar de productie van de supersnelle uitmonsteringen. De levering moet komende lente van start gaan.
Klapmechanisme
De verschillen tussen de twee zijn gering. Volgens de autobouwer gaat het vooral om het dak en de bijbehorende constructie. De Convertible is 27 kg zwaarder dan de Coupé, wat op conto komt van de extra verstevigen van het aluminium classic en het klapmechanisme van de softtop. Het linnen dak laat zich volledig elektrisch openen en sluiten. In geopende stand ligt de kap onder een harde tonneaucover, zodat het dak, dat tot een snelheid van 48 km/h kan worden geopend of gesloten, niet alleen netjes is opgeborgen voor de looks, ook voor het behalen van het prestatieniveau van de auto.
ZTK Performance Package
De Corvette ZR1 Convertible zou een top van 341 km/h. Om die top te halen dien je dan wel de lage achterspoiler op de achterzijde te hebben. De spoiler is bedoeld voor ‘road-holding downforce met een minimum aan drag’. Voor wie geregeld op het circuit gaat rijden, levert Chevrolet optioneel (voor 2.995 dollar) het zogeheten ZTK Performance Package, bestaande uit een frontsplitter, Michelin Pilot Cup 2-banden, afwijkende onderstelafstelling en specialere Magnetic Ride Control-afstelling. Door de grotere achterspoiler, zoals gepresenteerd op de ZR1 Coupé op de autoshow in Dubai, kent de ZR1 met het pakket een grotere downforce in bochten, terwijl de topsnelheid lager ligt. Hij haalt nog altijd meer dan 320 km/h.
Sportuitlaat
Net als de Coupé levert de LT5-supercharged V8-motor in de Convertible een vermogen van 766 pk en genereert het blok een koppel van 969 Nm. In vergelijking met de Z06 hebben de techneuten onder andere een verbeterd injectiesysteem en een grotere en efficiëntere compressor gemonteerd. Aan het blok koppelt de fabrikant een handgeschakelde zevenbak of een achttrapsautomaat met schakelflippers achter het stuurwiel. Voor het motorgeluid voorziet Chevrolet in een speciale sportuitlaat, waarbij de klank afhankelijk is van de gekozen rijmodus. In Stealth is de achtpitter minder luid dan de Z06, terwijl de uitlaat in de Track-modus meer geluid produceert.
LA Auto show
De auto is te bewonderen op de Los Angeles International Auto Show 2017, die van 1 tot en met 10 december wordt gehouden.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland