Daihatsu Copen Shooting Brake: Mini-Ferrari FF
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD2.jpg)
Volgens Daihatsu hoeft de nieuwe generatie Copen echt niet alleen als roadster door het leven te gaan. De Japanse autobouwer droomt ook van een coupé en een heuse shooting brake. Op de Tokyo Auto Salon peilt Daihatsu de mening van het publiek over deze twee carrosserievormen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD1.jpg)
In totaal heeft Daihatsu drie conceptmodellen voor de autoshow van Tokio in petto. Naast de Cerro Coupé en Robe Shooting Brake presenteert het merk ook een Adventure Concept, eveneens op basis van de Copen.
De verkoop van de reguliere Copen begon dit jaar op 19 juni. Een kleine maand later stond de verkoopteller al op meer dan vierduizend stuks. Zo’n tachtig procent van de kopers is man. Leuk detail is dat de Copen geheel naar eigen smaak valt aan te kleden. Onder de noemer DressFormation is het uiterlijk van de Copen aan te passen met bijvoorbeeld andere carrosseriepanelen en zelfs een afwijkende neuspartij of achterzijde. In het interieur zijn de deurpanelen, middenconsole, pookknop en het dashboardvakje te vervangen door andere exemplaren, tegen een niet al te hoge prijs.
“Een Copen via de officiële weg aanschaffen in Europa is niet meer mogelijk”
De Copen krijgt van Daihatsu een driecilinder turbomotor van 660cc met een vermogen van 64 pk en 92 Nm aan koppel. Er is keuze uit een handbak of een CVT-automaat. Net als zijn voorganger beschikt de tweezitter over een metalen klapdak dat elektrisch bediend wordt en in ongeveer twintig seconden opent of sluit. Het model meet 3,40 meter in de lengte, 1,48 meter in de breedte en 1,28 meter in de hoogte. Hij voldoet dus aan de Kei Car-eisen.
Een Copen via de officiële weg aanschaffen in Europa is niet meer mogelijk, aangezien Daihatsu hier geen auto’s meer verkoopt. Een Copen kopen zal dus moeten geschieden via de grijze import.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD4.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland