BMW introduceerde vorige week de Vision Next 100, een studiemodel dat weliswaar ter ere van de honderdste verjaardag van het merk werd ontwikkeld, maar desalniettemin duidelijk de neus op de toekomst heeft gericht. En dat kunnen we niet van alle concept cars zeggen. Neem de proefballonnetjes in deze lijst. Die staan stuk voor stuk met één been in de jaren dertig, veertig of vijftig. 

Audi Rosemeyer (2000)

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????


De naam van deze uitzinnige Audi past bij zijn jaren dertig-uiterlijk. De Rosemeyer werd genoemd naar Bernd Rosemeyer, een Duitse autocoureur die voor de Tweede Wereldoorlog successen behaalde in zijn zestiencilinder Auto Union 'Silberpfeil'. De Audi Rosemeyer heeft vierwielaandrijving, een handgeschakelde zesbak en de 8,0 liter W16 die later terugkwam in de Bugatti Veyron.

BMW Concept Coupé Mille Miglia (2006)

bmw_mille_miglia_coupe_concept_14bmw_mille_miglia_coupe_concept_14


Deze kan zo in een steampunk-film! De BMW Concept Coupé Mille Miglia combineert futuristische en klassieke stijlelementen tot een indrukwekkend geheel. Het studiemodel doet denken aan de 328 Mille Miglia Touring Coupé, waarmee BMW in 1940 de Mille Miglia won. Onderhuids is het een BMW Z4 M Coupé.

Chevrolet Nomad Concept (2004)

chevrolet_nomad_concept_20chevrolet_nomad_concept_20


Er zijn meerdere Chevrolet Nomad Concepts geweest, maar deze lijkt het meest op het originele studiemodel uit 1954, dat nog door de legendarische ontwerper Harry Earl werd getekend. Onder de shooting brake-achtige carrosserie van deze Nomad gaat de techniek van de Pontiac Solstice schuil.

Chrysler Atlantic Concept (1995)

chrysler_atlantic_concept_2chrysler_atlantic_concept_2


Meer een Bugatti dan een Chrysler, en dat was dan ook precies de bedoeling. Bob Lutz, voormalig topman van General Motors, zetten de eerste schetsen op een servetje, maar ontwerper Bob Hubbach pende de definitieve Atlantic Concept, die op een Bugatti Atlantique uit de jaren dertig moest lijken.

Citroën REVOLTe Concept (2009)

citroen_n_revolte_concept_16citroen_n_revolte_concept_16


Erg futuristisch, maar toch duidelijk een Eend. Deze Citroën REVOLTe is een knipoog naar de roemruchte 2CV: zie de boogvorm over de flanken, de grille en de algehele proporties. We vinden het nog steeds jammer dat Citroën het model nooit in productie heeft durven nemen.

Dodge Super 8 Hemi Concept (2001)

dodge_super8hemi_concept_2dodge_super8hemi_concept_2


Voor de Chrysler 300C was er deze Dodge Super 8 Hemi Concept. Beide grepen qua design terug op de grote, bonkige sedans van Dodge en Chrysler uit de jaren vijftig. Belangrijkste retrodetail: de 'wrap-around'-voorruit met de naar voren hellende a-stijl.

Ford Forty-Nine Concept (2001)

ford_forty-nine_concept_4ford_forty-nine_concept_4


Eind jaren negentig, begin tweeduizend gingen de Amerikaanse fabrikanten door een retrofase. Vrijwel allemaal kwamen ze met studiemodellen die duidelijk de mosterd in de jaren vijftig of zestig haalden. De Ford Forty-Nine is er een geslaagd voorbeeld van.

Holden Efijy Concept (2005)

Holden EfijyHolden Efijy


Als een duveltje uit een doosje was daar opeens deze Holden met zijn moeilijke naam. De Efijy Concept - Efijy? Hoe spreek je dat uit? - was een bloedmooie ode aan de Holden FJ uit de jaren vijftig. Hij stond op het platform van de Chevrolet Corvette en had een 644 pk sterke V8 compressormotor aan boord.

Mini Millennium Concept (1997)

mini_millennium_concept_4mini_millennium_concept_4


De allereerste glimp die we kregen van de nieuwe Mini. Deze Millennium Concept werd nog gezamenlijk door BMW en Rover ontwikkeld. Hij was gebaseerd op het middenmotorchassis van de MG F en had een 1,8 liter viercilinder met 145 pk.

Renault Fiftie Concept (1996)

renault_fiftie_concept_4renault_fiftie_concept_4



De Renault Fiftie Concept werd onthuld om de vijftigste verjaardag van de 4CV te vieren. Het is dan ook geen verrassing dat het studiemodel qua uiterlijk duidelijk op zijn innemende voorganger leunde. Onderhuids had de Fiftie veel techniek van de Renault Sport Spider. Zijn nieuwe 1,2 liter viercilinder werd later in de Twingo gemonteerd.