Compleet nieuwe Lexus LS is langer dan Lang
Een lel van een auto. Zo kun je de nieuwe generatie Lexus LS gerust noemen. De auto is fors langer dan de vorige editie. De nu op de autoshow in Detroit gepresenteerde LS is zelfs langer dan de verlengde versie van de huidige LS!
De rolmaat reikt tot maar liefst 5,235 meter. Dat is maar liefst 14,5 cm meer dan de huidige LS van bumper tot bumper meet. De wielbasis is met 3,125 meter zelfs 3,5 cm langer dan de asafstand van de verlengde Lexus LS. Is dit dan de Lang-uivoering van de nieuwe LS. Nee! Dit is de standaardmaat voor Lexus’ topmodel. De Japanners zullen de LS voortaan in één variant uitbrengen en dat is deze ‘ultralange’ versie.
Coupé silhouet
Maar voor Lexus’ nieuwe topmodel geldt niet alleen groot, groter, grootst. De Japanse autobouwer heeft de auto lager gemaakt. De daklijn ligt in vergelijking met de vorige generatie 1,5 cm minder hoog. Door die aanpassingen van de maatvoering heeft de designafdeling de LS een coupé-achtig silhouet kunnen geven. Ook de lijn van de motorkap en de achterklep liggen lager dan voorheen. De fabrikant claimt dat de LS over de grootste interieurruimte, zowel voor- als achterin, beschikt van alle generaties LS. De limousine is wederom met de bekende Ottoman-achterstoel leverbaar, zodat de gereden persoon rechtsachter comfortabel kan liggen tijdens de rit.
Semi-autonoom
Sinds het ontstaan van Lexus geldt de LS als het topmodel, zo ook deze generatie. Lexus geeft de vierdeurs sedan enkele nieuwe comfort- en veiligheidsverhogende zaken. Op de LS debuteert Intuitive Pedestrian Detection met Active Steering. Het betreft een veiligheidssysteem dat voetgangers voor de auto kan detecteren en daar in geval van nood zelfstandig op reageert. Wanneer een persoon zich voor de auto bevindt en een aanrijding dreigt, remt de LS automatisch af. In het uiterste geval stuurt de auto om de voetganger heen. De fabrikant claimt dat de LS daarvoor niet de rijbaan verlaat.Ook nieuw is het Lexus CoDrive, een systeem dat de besturing overneemt en semi-autonoom rijden mogelijk maakt. Op de nieuwste editie van de LS debuteert vierwielbesturing.
GA-L architectuur
Lexus heeft de LS ontwikkeld op basis van de zogeheten GA-L-architectuur. De vorig jaar geïntroduceerde LC maakt eveneens gebruik van deze bodemstructuur, al is dat een kortere variant. Lexus geeft aan dat dit de stijfste LS ooit is en dat de auto van alle vijf de edities het laagste zwaartepunt kent. In de architectuur van de LS debuteert een nieuwe motor. Het betreft een V6-blok met een slagvolume van afgerond 3,5 liter. De Japanners weten 421 pk uit de krachtbron te putten, die in het geval van de limousine met tussenkomst van een automatische transmissie naar de achterste wielen wordt gedirigeerd. Het koppel bedraagt 600 Nm. Met de 3.5 V6 in het vooronder is de LS in staat om de sprint 0-100 km/h in 4,5 tellen af te ronden.
Levering
Lexus verwacht de LS nog voor het einde van het jaar in Nederland te leveren.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420