Citroën plant verbeterde elektro-aandrijflijn voor C4
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FNVB8053Citroen-C4X-.jpg)
Stellantis legt momenteel de laatste hand aan een verbeterde elektrische aandrijflijn en die krachtcentrale is niet alleen voor de toekomstige modellen. Het autoconcern stelt de verbeterde elektro-unit ook voor bestaande modellen beschikbaar, zoals de C4.
De nieuwe elektrische aandrijflijn gaat in 2023 in productie en komt direct in onder andere de elektrische Peugeot 308 en 408, DS 4 en Opel Astra te liggen. Citroën bevestigt aan Autovisie dat ook zij gebruik gaat maken van de gemodificeerde elektromotor en verbeterde accupakket. De Fransen leggen de aandrijflijn in onder andere de C4 en zijn fonkelnieuwe C4 X. Laatstgenoemde model moet nog op de markt komen. Bij zijn debuut zal de autobouwer nog de bestaande configuratie toepassen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FNVB7743Citroen-C4X-.jpg)
Dat betekent een 100 kW sterke elektromotor en een 50 kWh groot accupakket. Het concern besteedt de productie van de elektromotor nu nog uit, maar zal de bouw van de unit voor eigen rekening gaan nemen. De elektro-unit wordt dan meteen krachtiger. De gemodificeerde krachtbron komt tot 115 kW, een winst van 15 kW. Tegelijkertijd neemt de grootte van de batterij toe. Stellantis kiest voor 54 kWh, volgens de eerste informatie. Vermoedelijk zal de C4 pas ruim een jaar na de presentatie van de aandrijflijn overstappen op de verbeterde versie.
Een op de drie
Binnen het huidige C4-programma is de elektrische variant succesvol, zo geeft Citroën aan. De fabrikant ging in eerste instantie uit van een aandeel van 18% van ë-C4 binnen de overall-afzet van de C-segmentauto. Het percentage ligt inmiddels op 30%. De autobouwer bevestigt dat de totaalverkoop van de C4 iets lager ligt dan gehoopt, maar dat dan nog altijd het aandeel van de elektroversie boven verwachting is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F06%2FNVB7773Citroen-C4X-.jpg)
Ook voor Toyota
De elektrische aandrijflijn hangt niet alleen in de C4, ook in de Berlingo en bestelbusjes van Citroën. Concernbreed maken onder andere de Peugeot-modellen 208, 2008 en Rifter er gebruik van, net als bijvoorbeeld de Opel Corsa, Mokka en Zafira. Vanwege een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfswagen heeft ook Toyota de 100 kW sterke aandrijfunit in zijn programma.
Lees ook:
Ook interessant
-
Porsche 911 GT3 RS ontwikkeld als racewagen met kenteken
-
Bugatti Type 57 Roadster Grand Raid niet zonder reden op geboortegrond
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Honda Civic
-
Lamborghini deponeert naam Revuelto
-
Elektrische Tesla Roadster krijgt concurrentie van Polestar 06
-
Komt de BMW M1 terug als elektrische supercar?
-
Na bijna 60 jaar is de bijzondere Volkswagen Kever-buggy terug
-
Het verkeer is verantwoordelijk voor de meeste ‘hufterboetes’
-
Aston Martin DBR22 is eerste van twee V12-roadsters voor Pebble Beach
-
Uitverkochte Bentley Mulliner Batur laat zich zien
-
Deze one-off Porsche 911 uit Taiwan is voor het goede doel
-
Waaghals neemt GP2-auto mee op Tsjechische snelweg!