Citroën heeft een nieuw logo! En het is een … paasei?
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fpexels-omran-jamal-17609.jpg)
Citroën onthult vandaag een nieuw logo. Nee wacht, opnieuw … Citroën onthult vandaag een nieuwe corporate identiteit, moeten we zeggen. Eentje die spannend, dynamisch, vers en gedurfd is, zo schrijft het merk. Alleen lijkt Citroën een andere definitie te hebben van spannend, dynamisch, vers en gedurfd, want het fonkelnieuwe beeldmerk is gewoon het oorspronkelijke Citroën-logo uit 1919. Het enige verschil is dat de chevrons dikker zijn geworden, waardoor het ovale logo ons meteen deed denken aan een paasei. Sorry, Citroën.
Het Franse merk geeft zelf overigens ook toe dat het dynamische nieuwe logo een herinterpretatie is van het door André Citroën ontworpen origineel. Autoliefhebbers kennen het verhaal ongetwijfeld. Voordat Citroën met de productie van auto’s begon, maakte de fabriek speciale tandwielen met een kepervertanding. Citroën had het patent ervoor in Polen gekocht. Tandwielen met een v-vormige vertanding zijn stil en trillingsvrij. Het Citroën-logo verwijst daarnaar.
Nieuwe Citroën-logo debuteert deze maand op concept car
Deze nieuwe variant van het bekende beeldmerk debuteert deze maand nog op een studiemodel van Citroën. Daarna wordt-ie ook op productieauto’s toegepast. In de afgelopen paar jaar hebben vrijwel alle fabrikanten hun logo’s aangepast. Voorheen zat er vaak een 3D-element in, een suggestie van hoogte, maar nu zijn vrijwel alle emblemen plat en vlak.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Fb3d5c6b7c6b0c54ab807c49aaec903a2f27a6c9d.png)
Dat heeft te maken met het feit dat de meeste mensen websites en e-mails op hun telefoon lezen. Kennelijk komen simpele 2D-graphics, zonder al te veel details, daarop beter uit.
Dit is waarom Polestar nú pas auto’s mag verkopen in Frankrijk
Tien verschillende beeldmerken in honderd jaar
Citroën heeft in de afgelopen eeuw tien min of meer verschillende logo’s gehad. De grootste veranderingen vonden plaats in 1959, toen de chevrons een heel scherp randje kregen, en in 2009, toen de dubbele v’s juist wat meer afgerond werden en een 3D-effect meekregen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2F8072117bfea736b08f48d2935022641d9408265b.png)
Dat laatste werd zeven jaar later flink afgezwakt en verdwijnt nu dus helemaal. Overigens heeft Citroën er ook een nieuwe slogan bij bedacht: Nothing Moves Us Like Citroën. Beetje vaag, maar concreter dan Inspired by You.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Citroën C3 Aircross – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland
-
Gaat lekker daar in Duitsland! Nu ook ontslagen bij Porsche
-
Adrenaline, actie en een grindbak: in 3 dagen naar een racelicentie
-
Fusie met Honda mislukt, Nissan schrapt nu duizenden banen
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’