Citroën C5 X: Comfort comeback
Met de C5 X doet Citroën een poging om terug te keren in het segment waar ook de CX, XM, C5 en C6 onder vielen. Deze modellen vielen op door hun bijzondere uiterlijk en ongeëvenaarde veercomfort. Is dat ook het geval bij de C5 X?
Het nieuwe vlaggenschip moet vooral goed gaan verkopen in China waar hij gebouwd wordt. In Europa krimpt immers de vraag naar auto’s uit het D-segment. Volgens zijn makers is de C5 X een mix van een sedan, stationwagen en suv.
Citroën C5 X heeft een redelijk prijskaartje
Iedere versie van de C5 X komt met voorwielaandrijving en een achttrapsautomaat. Voor 37.490 euro heb krijg je een 1,2-liter driecilinder met 130 pk. Dan volgt de 43.190 euro kostende 180 pk sterke 1,6-liter viercilinder en het topmodel is een stekkerhybride met 225 pk. Deze aandrijflijn wordt scherp in de zakelijke markt gezet met een prijs van 42.290 euro voor een Business-uitvoering.
Comfort
De C5 X staat garant voor een comfortabele rijervaring. De voorstoelen hebben daarom een zachte bovenlaag om in weg te zakken en daaronder wat meer ondersteuning om langere ritten wat dragelijker te maken. De achterbank staat laag en heeft een korte zitting. Voor de benen is er meer dan genoeg ruimte en ook aan hoofdruimte is er voldoende aandacht besteed. De kofferbak heeft een inhoud van 545 liter en kan oplopen tot 1640 liter wanneer de achterbank platligt.
Uit de comfortzone
Citroën maakt gebruikt van speciale schokdempers in het onderstel. Twee kleine dempers moeten hier zorgen voor extra comfort. Aan deze dempers de taak om aan de ene kant het inveren van het wiel op te vangen en aan de andere kant het uitveren af te remmen. Het onderstel is daardoor alsmaar aan het werk om oneffenheden op het wegdek weg te werken wat leidt tot een bovengemiddeld soepele afstemming. De C5 X stuurt gevoelloos en bovendien licht. Dat maakt het een uitdaging om de stuurbewegingen te doseren. Bij meer bochtenwerk kruipt de C5 X uit zijn comfortzone. Het rijgedrag is aardig chaotisch door het duiken en rollen van het koetswerk, wanneer hij snel van richting moet veranderen. Bij een wat actievere rijstijl voelt ook de stekkerhybride zich niet optimaal op zijn gemak. De automaat begint dan houterig te schakelen en is de motor duidelijk hoorbaar.
Lees ook:
Ook interessant
-
Koopwijzer: Citroën C3 – problemen, prijzen en uitvoering
-
Zonder de Citroën C2 had DS niet bestaan | Sjoerds Weetjes 375
-
Waarom Citroën wel degelijk het Dacia van Stellantis wordt
-
Zo kwam Volkswagen op het idee voor een nieuwe Kever | Sjoerds Weetjes 396
-
Deze onbekende elektrische auto is het overwegen waard
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Mini Countryman
-
Review Mercedes-Benz CLE Cabriolet: de beste in zijn klasse?
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd