Stijn Kuster
Stijn Kuster Occasions 9 mrt 2022
Leestijd: 3 minuten

Deze occasion wil je: Mitsubishi Eclipse GT Spyder, een wolkenfabriek

Autovisie is altijd op zoek naar occasions voor de liefhebber en spit daarom de lijsten van verkoopsite Gaspedaal.nl door. Ditmaal vonden we een Mitsubishi Eclipse GT Spyder.

De vierde generatie Eclipse werd vanaf 2005 geproduceerd in Amerika. Twee jaar nadat het eerste exemplaar van de band rolde, kwam er naast een coupé ook een cabrio op de markt.

Geen Mitsubishi Eclipse in Nederland

Mitsubishi Nederland waagde zich niet aan de vierde generatie, toch kon Autovisie in 2006 via de grijze import er eentje rijden. Niet de 2,4-liter viercilinder met 162 pk, maar de 3,8-liter V6 met 263 paarden in de neus.

Mitsubishi Eclipse GT Spyder, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“Afgezien van het feit of de Eclipse goed of slecht rijdt, is het een opvallend gelijnde auto. Breed, laag en dus plat en vol bijzondere details, zoals volledig transparante achterlichtunits, een glimmende chroomstrip op de grote achterklep die als luchtgeleider fungeert, en een schuif-/kanteldak dat bij openen over het dak klimt. Liefhebbers van bling zullen de Mitsubishi Eclipse dan ook een warm hart toedragen.”

Een kenmerkend design

“Zij zullen de van echt aluminium vervaardigde tankdop, de standaard subwoofer in de bagageruimte, de verchroomde ringen rond de meters en de over de volle breedte van de achterkant opgeplakte naam Eclipse ongetwijfeld waarderen.”

Mitsubishi Eclipse GT Spyder, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

“Het is echter te hopen dat die glimliefhebbers minder waarde hechten aan zaken als zitpositie en aandrijflijn. Het meubilair in de Mitsubishi Eclipse is namelijk wat vreemd gepositioneerd en ondersteunt het lichaam niet al te voortvarend. En belangrijker nog: de aandrijflijn lijkt behoorlijk moeite te hebben met de 263 pk sterke 3.8 V6.”

Een echte wolkenfabriek

“Hij klimt lekker in toeren, hangt gretig aan het gas en klinkt zoals een motor met zoveel vermogen moet klinken. Maar de vijftraps automaat die de kracht naar de voorwielen dirigeert is niet de beste keus voor dit type auto.”

“De trage verzetswisselingen, de voor je gevoel te veel vermogen vretende koppelomvormer en het ontbreken van de mogelijkheid om is via flippers achter het stuur te schakelen doen je verlangen naar een handbak.”

“Trap je een fractie te vroeg het gas in, reken dan op witte rookwolken waarop het Vaticaan jaloers zou zijn.”

“De noodzaak om bij uitaccelereren de voorwielen gedoseerd te voeden is vermakelijk, maar leuker is het als de aandrijving naar de achterwielen gaat, zoals het geval is bij bijvoorbeeld de Nissan 350Z en BMW 3 Serie. Bij genoemde concurrenten word je bovendien niet met een snelheidsbegrenzer geconfronteerd, terwijl de Eclipse het bij iets meer dan 200 km/h voor gezien hield. En dat is geen getal waarmee je op een verjaardag alle ogen en oren op je gericht krijgt.”

De Mitsubishi Eclipse GT Spyder occasion

Autovisie vindt zo’n Mitsubishi Eclipse GT als Spyder-variant en met een handgeschakelde zesbak.

Mitsubishi Eclipse GT Spyder, occasion
(Afbeelding: AutoTrack)

De Mitsubishi Eclipse komt uit 2007 en is vorig jaar december in Nederland op kenteken gezet. De verkoper vraagt bijna 15 mille voor de bolide met nog geen 27.000 kilometer op de teller.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.