Chinese klant krijgt €139.000 van Tesla na ontdekken schade

Tesla komt nog wel eens in het nieuws door productiefouten op nieuwe modellen, maar in China ging het onlangs goed mis voor de Amerikaanse fabrikant. Het dreigt een klant omgerekend zo’n 139.000 euro terug te moeten betalen.

Dat schrijft persbureau Bloomberg. Dit jaar kocht een Chinese klant een gebruikte Tesla Model S via de officiële website van de fabrikant. Han Chao betaalde er 379.700 Yuan voor, omgerekend zo’n 50.000 euro. Volgens Tesla zelf had de auto geen schade, maar dat bleek even later wel anders.

Garantie

De net aangekochte Model S ging volgens z’n baas steeds vaker stuk. Na grondiger onderzoek ontdekte de man dat beschadigde delen rondom de C-stijl waren vervangen en aan elkaar waren gelast. Omdat hij van Tesla garantie had gekregen dat er geen schade aan de auto zat, stapte hij naar de rechtbank in Beijing.

Daar bevestigde Tesla inderdaad een vorm van schade. Het bevestigde dat het model op 8 januari 2019 een heel klein ongeval op de weg had gehad, toen de toenmalige eigenaar van rijstrook wisselde en in contact kwam met een andere auto. Het kon niet voorkomen dat de rechtbank uiteindelijk beoordeelde dat Tesla de man meer dan 1,1 miljoen Yuan moet betalen ter compensatie. Dat is omgerekend zo’n 139.000 euro, bijna drie keer zoveel als het oorspronkelijke aankoopbedrag van de auto. Ook krijgt hij het geld terug dat hij voor de Model S heeft betaald.

Geen opzet

Het lijkt overigens niet om opzet te gaan van Tesla. Tweedehands auto’s die het via de officiële kanalen verkoopt, worden immers grondig nagekeken en moeten aan strenge eisen voldoen. Ze zijn in goede staat, hebben geen structurele schade, zijn jonger dan vijf jaar en hebben niet meer dan 80.000 kilometer gereden. Tesla zegt dan ook oprecht geen weet te hebben gehad van deze schade, maar wordt vooralsnog dus wel aangeklaagd. Het heeft inmiddels wel laten weten in hoger beroep te gaan.