Daar is de Opel Ampera-e die je wist dat zou komen. Want het kleinere, volledig elektrische broertje van de gewone Ampera kennen we al een tijd in zijn Amerikaanse vorm, als Chevrolet Bolt.

opelopel


En om gelijk even een einde te maken aan enige verwarring. De Chevrolet Volt is een Amerikaanse plug-in hybride die in Europa als Opel/Vauxhall Ampera wordt verkocht. De Chevrolet Bolt is kleiner, helemaal elektrisch en maakt nu dus de oversteek naar het continent als Opel Ampera-e.

Actieradius

De auto heeft een accupakket van 60kWh (bestaande uit 228 lithium-ion cellen) onder de cabinevloer liggen, waarmee hij volgens de NEDC-meting ruim 400 kilometer ver moet kunnen komen (in de praktijk dus minder ver). Ter vergelijking, de BMW i3 en Nissan Leaf zouden respectievelijk 300 en 250 kilometer moeten halen.

De aandrijflijn van de Ampera-e is 204 pk en 360 Nm sterk. Daarmee gaat de Opel in 3,2 seconden van stilstand naar 50 km/h (huh?) en haalt hij, met het oog op een zo groot mogelijke actieradius, een afgeregelde top van 'slechts' 150 km/h.

LEES OOK: OPEL ASTRA GEKOZEN TOT AUTO VAN HET JAAR 2016

Wat de Opel Ampera-e gaat kosten als hij in 2017 op de markt komt, is nog niet bekend. De 4,17 meter lange hatchback (bagageruimte: 381 liter) maakt eind deze maand op de autoshow van Parijs zijn publieksdebuut.