Het is bijna twintig jaar geleden dat Caterham de Seven Superlight introduceerde. Daarom grijpt de fabrikant dat arbitraire jubileum aan om zichzelf twintig Special Editions cadeau te doen.

-® Max Earey (189)


De oorspronkelijke Seven Superlight werd van 1996 tot en met 2004 geproduceerd. Caterham wist van het minimalistische model zo’n tweehonderd exemplaren te verkopen. Van de Special Edition – die aankomend weekeinde op de Goodwood Revival wordt onthuld – komen er maar twintig, die zo’n 41.000 euro per stuk kosten, exclusief belastingen.

De nieuwe Seven Superlight haalt 137 pk uit een 1,6 liter Ford-viercilinder. Dat lijkt niet bijzonder veel, maar het is genoeg om de slechts 498 kg wegende Caterham in 4,9 seconden van stilstand naar 100 km/h af te schieten. Wie daarna het lef heeft om het gas erop te houden, ziet de tellernaald pas bij 196 km/h ophouden met bewegen.

"Wie het lef heeft om het gas erop te houden, ziet de tellernaald bij 196 km/h stoppen"

Schakelen gaat via een handbak met zes verzetten en korte schakelwegen. Op de achteras van de Seven Superlight zit een sperdifferentieel en aan de atmosferische Ford-motor hangt een lichtgewicht vliegwiel. Daarbij vermeldt Caterham dat de ophanging – die in een ‘normale’ Seven al niet is afgesteld op comfort – nog een tandje sportiever is afgesteld.

Aan de buitenkant is de Special Edition te herkennen aan de vele koolstofvezel carrosseriedelen, zoals de neuspartij, het kleine schermpje voor de cockpit en de spatborden. De body is uitgevoerd in ‘naakt’ aluminium. Binnenin de Caterham vinden we uiteraard een genummerde plaque terug en Superlight Twenty-logo’s.