Komt Cadillac met deze Lyriq terug naar Europa?!
Cadillac komt terug naar Europa en deze Lyriq zal daar hoogstwaarschijnlijk de hoofdrol in gaan spelen. Laat maar komen of: nee, dank u?
“Is de Lyriq kansrijk in Nederland?”, peilt Mahmoud Samara de mening. Hij is binnen General Motors aangewezen om de nieuwe Europese campagne van Cadillac te leiden. De vijf meter lange crossover moet volgend jaar een rol gaan spelen in de nieuwe poging om voet aan de grond te krijgen in de Oude Wereld.
De Cadillac Lyriq
De Lyriq heeft een opvallend front door de verticale dagrijverlichting en een trapeziumvormige grille die grotendeels verlicht wordt. Dat zorgt van een afstand voor een soort 3D–effect in de neus.
De flanken tonen rustig gelijnde deuren met verzonken handgrepen, waarop een traag reagerende tiptoets is aangebracht om het portier te ontgrendelen. De achterzijde heeft een zeer schuin geplaatste ruit, dikke C-stijlen en extravagante verlichting.
Flinke banden
Hij rolt op minimaal 20-inch wielen met banden in de maat 265/50 R20, terwijl 275/40 R22 in de optielijst staat. Niet bepaald een ecomaat rubber. Hij meet vijf meter in de lengte, heeft een wielbasis van 3,1 meter en een breedte van bijna 2 meter. Tussen de assen ligt een accupakket met een bruikbare capaciteit van 102 kWh, waarmee de 2545 kg wegende vijfzitter een bereik van 502 kilometer moet halen. Althans de basisversie, want er is ook een zwaardere variant met vierwielaandrijving.
De instapper heeft alleen een motor op de achteras met een vermogen van 340 pk en een maximum koppel van 440 Nm, terwijl de Lyriq met 4WD 500 pk en 610 Nm levert. Dat zijn zelfs meer pk’en Nm’s dan de Cadillac CT4-V Blackwing.
Geen baanbrekende cijfers voor Europa
Laden kan de Cadillac met zijn 400 volt-boordnet tot maximaal 190 kW en daarmee slaat hij geen modderfiguur aan de snellader. Het zijn echter geen cijfers waarvan de genoemde Europese concurrentie of een Tesla Model X in de stress schiet. Het is leuk meedoen met de rest zonder de bakens te verzetten.
Laat Cadillac Lyriq maar komen richting Europa!
Om de vraag uit het begin dit verhaal te beantwoorden: “Laat maar komen, maar hij zal de Nederlandse markt niet opschudden, want daarvoor ontbreekt het simpelweg aan echt onderscheidend vermogen.”
Cadillac CT4-V Blackwing: serieuze concurrentie voor M3 en AMG C63
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft Cadillac nou echt het woord ‘soleil’ verkeerd geschreven?
-
Deze Amerikaanse SUV is de hel voor haters van schermen
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Nieuwe MG HS PHEV komt precies op het juiste moment
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
De nieuwe Opel Grandland is het vlaggenschip van de Opel-vloot
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari