Dennis Wilman
Dennis Wilman Nieuws 9 jan 2020

BMW X2 nu ook als plug-in hybrid: de BMW xDrive25e

De BMW X2 is sinds vandaag ook doelwit van BMW’s elektrificatieprogramma. Het model krijgt namelijk een plug-in hybride aandrijflijn. Daarmee kan hij tot 57 kilometer volledig elektrisch afleggen.

Onlangs liet BMW weten dat ze in geen toekomst zien in een aanbod met enkel elektrische auto’s. Daarom maakt het merk ook absoluut geen haast met een eigen volledig elektrisch model naast de i3. De Beierse autofabrikant zet vooralsnog in op waterstof, maar dat is nog te duur om in massaproductie te nemen. De keuze voor het verlagen van de uitstoot van hun auto’s is dan ook simpel en zien we tegenwoordig bij veel fabrikanten terug: overstappen op hybride-aandrijflijnen. Het volgende model dat onderdeel van die strategie wordt is de BMW X2, specifiek de BMW X2 xDrive25e.

Bekende aandrijflijn

De nieuwe X2 krijgt de bekende aandrijflijn uit de X1 xDrive25e. Dat wil zeggen dat hij een 1,5 liter turbomotor met 125 pk en 220 Nm onder de motorkap heeft. Deze wordt bijgestaan door een 95 pk en 165 Nm sterke elektromotor. Dat laatste onderdeel geeft de auto de mogelijkheid om volledig elektrisch tot 57 kilometer kan afleggen. De accu opladen als hij helemaal leeg is kost vijf uur van je leven, tot 80 laden kost 3,8 uur. Geen spannende cijfers tot dusver.

Het extra gewicht van dat de elektrische componenten met zich meebrengen (de accu is weggewerkt onder de vloer in de bagageruimte), maakt de X2 niet minder rap. Hij is zelfs 0,1 seconde sneller bij de 100 kilometer per uur dan zijn kleinere broertje. De X2 xDrive25e heeft maar 6,8 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/h aan te tikken en stopt met optrekken bij 195 km/h (hij is dus ook nog eens 2 km/h sneller dan de X1 xDrive25e).

Wanneer de BMW X2 xDrive25e bij de Nederlandse dealers staat laat de fabrikant nog niet weten. Datzelfde geldt ook voor de prijzen.