BMW vindt elektrische auto’s niet per se duurzaam
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FP90462767_highRes_the-new-bmw-i7-produ.jpg)
Met alleen het bouwen van een elektrische auto maak je de wereld niet beter, zo stelt BMW. Er is veel meer nodig om tot een schonere en groenere planeet te komen, stelt Anne Brons, CEO van BMW Nederland.
“Je moet bij een elektrische auto veel breder kijken dan alleen het eindproduct”, stelt Brons. “We kijken bij BMW naar de hele keten: toeleveranciers, productie, de gebruiksfase en de recycling van een auto.”
Meer hernieuwbare bronnen
BMW werkt naar eigen zeggen samen met ruim 12.000 toeleveranciers, die allemaal aan bepaalde eisen moeten voldoen en ook doelen krijgen opgelegd om te verduurzamen. “Die doelstellingen komen jaarlijks terug in een dik rapport, om te garanderen dat al onze partners stappen maken. Onze eigen fabrieken, 31 in totaal, opereren CO2-neutraal. Een deel van de energie wordt opgewekt door hernieuwbare bronnen, en een steeds kleiner wordend deel door CO2 af te kopen. In Hongarije zijn we nu bezig met de eerste iFactory, waar we volledig emissieloos gaan produceren.”
BMW verhoogt aandeel gerecyclede materialen
Daarnaast maakt BMW ook stappen op het gebied van recycling. Momenteel bestaan BMW Group-modellen voor ruim 30 procent uit gerecyclede materialen. “Op korte termijn verhogen we dat naar 50 procent en per 2040 willen we dat al onze auto’s uit 100 procent gerecyclede materialen bestaan. Met de studieauto die we afgelopen jaar in München presenteerden (de i Vision Circular, red.) lieten we zien dat het vandaag eigenlijk al kan, maar om dat op grote schaal mogelijk te maken moet de hele productieketen worden aangepast. Daar gaat tijd overheen, maar dat zetten we nu alvast in gang.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F07%2FP90462769_highRes_the-new-bmw-i7-produ.jpg)
Daar moeten ook de Nederlandse dealers aan mee doen. “Met hen hebben we een duurzaamheidsconvenant gesloten en dat betekent dat ze actief mee moeten doen in die transitie. Niet alleen door zonnepanelen op het dak te plaatsen, ledverlichting op te hangen, bepaalde oliën te gebruiken; dat is basishygiëne. Het is ook heel belangrijk dat zij actief communiceren met onze klanten over de verduurzaming. Want de gemiddelde klant weet niet dat onze vijfde generatie aandrijflijn géén permanente magneten gebruikt, dat de accu nog maar 10 procent kobalt heeft ten opzichte van eerdere versies, of dat we géén grondstoffen uit Congo halen maar daar wel proberen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren.”
Cadillac Celestiq nestelt zich tussen BMW i7 en Rolls-Royce Spectre in
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen