BMW M3 Touring ontstond als hobbyproject
![BMW M3 Touring](https://img.autovisie.nl/images/Mdtxs6lmeBO3cE7601OZffYdLh4=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2Fcq5dam.resized.img_.1185.large_.time1632472324454.jpg)
De kersverse topman van BMW M GmbH, de Nederlander Frank van Meel, kan zich opmaken voor een nieuw M-model, waarvoor het management van BMW nooit de opdracht heeft gegeven. Volgend jaar komt de M3 Touring. Van Meels voorganger Markus Flasch kreeg de variant van zijn onderdanen voorgeschoteld en wist de BMW-top van de extra loot aan de M3-stam te overtuigen.
Dat geeft de vertrokken M GmbH-baas Flasch aan Auto Motor und Sport aan. De voormalige topman zegt dat de M3 Touring nooit deel uitmaakte van een strategie van M GmbH. De auto is door de enthousiaste medewerkers van de bedrijfsdivisie in Garching ontwikkeld. Het prototype werd vervolgens vanuit M’s hoofdkantoor aan de top van BMW AG gepresenteerd. Waar de autobouwer tot nu toe nooit groen licht gaf voor een M3 Touring, kreeg de motorsportdivisie ditmaal wel het ja-woord te horen. En zo wordt momenteel hard gewerkt aan de ontwikkeling van de allereerste M3 Touring.
![Festival of Speed 2022, livestream](https://img.autovisie.nl/images/6NOHIFW_bxyVAdQQ1IQlQEAaBg0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2Fcq5dam.resized.img_.1185.large_.time1632472127593.jpg)
Allereerste M3 Touring
Nu ja, allereerste? Er is ooit een prototype van de M3 Touring gemaakt. Maar dat model haalde nooit het productiestadium. De fabrikant zag er onvoldoende marktpotentieel in. Dat deed het merk eerder wel in een M5 Touring. Zelfs twee maal. Op basis van de E34 met V8-motor en de E60 (interne aanduiding E61) met zijn V10-krachtcentrale verschenen voor de Europese markt twee M5 Tourings.
![BMW M3 Touring](https://img.autovisie.nl/images/RlZJg-70Z3gwuhRibit6MvbXKIQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FBMW-M3-Touring-E46.jpg)
Vanwaar komt BMW nu wel met de M3 Touring? Niet om al het werk van de knappe koppen van BMW M GmbH te belonen, maar omdat het ook technisch zonder grote inspanningen mogelijk was. Markus Flasch legt aan Auto Motor und Sport uit dat het concept van de achterassen van de sedan en Touring identiek is. Bovendien beschikt de M3 voor het eerst over vierwielaandrijving en dat is volgens de oud-topman een essentiële aandrijflijn voor krachtige stationwagons. Het duurt nog even voordat de G20-generatie als M3 Touring komt. De marktintroductie volgt pas over een jaar.
![BMW M3 Touring](https://img.autovisie.nl/images/eLDzbGJfLwXNndTeKZJMPlAM1Rw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2Fcq5dam.resized.img_.890.medium.time1632403197336.jpg)
Niet het eerste hobbyproject
Het is niet voor het eerst dat BMW een model uitbrengt dat ontstond door enthousiasme van zijn medewerkers. Zo kwam er van de eerste generatie Z3 een Coupé-variant, die door de techneuten in de garage van de ontwerpstudio ontstond. Ook de allereerste 3-serie Touring was een creatie van een personeelslid.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?