Nieuwe BMW M-modellen krijgen meer vermogen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fp90369550_highres.jpg)
In principe zal er geen limiet zijn wat betreft vermogen in de topmodellen van de Beierse autofabrikant.
De nieuwe M-modellen van BMW zijn krachtiger en sneller dan ooit, en die krachttoename zal zich in lijn met het verleden voortzetten. Dit bleek uit een interview van whichcar.com.au met Markus Flasch, hoofd van BMWs’ M-divisie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw_m340i_xdrive-007.jpg)
Identiteit van BMW M
In eerste instantie werd er gesproken over het verliezen van de ware identiteit van BMW M. Waar vroeger de echte topmodellen de badge met trots mochten dragen, is deze magische letter tegenwoordig op bijna de helft van alle verkochte BMW’s te vinden. Het grootste gedeelte van die auto’s heeft dan een M-sportpakket, maar is dus niet de ‘echte’ supersporter. Markus Flasch reageert daarop met het feit dat ‘M nooit een concurrerend merk was met BMW zelf. De M is de overdrijvende factor van BMW’s rijplezier. M complimenteert BMW, en dat zal altijd zo blijven’.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-m2-comp-030.jpg)
Stijgende verkopen
In vijf jaar tijd zijn de verkopen van BMW M zo hard gestegen, dat de afdeling voor het eerst sinds 50 jaar marktleider is wat betreft performance-auto’s. De aantallen liegen er niet om: in 2019 zijn er wereldwijd 135.829 BMW M-modellen weggezet. Het grootste gedeelte van dat succes komt door de BMW M2. ‘Vergeleken met de M3 en de M4 is de M2 het kleinere, scherpere en ruigere pakket. Deze auto’s liggen elkaar daarom niet in de weg. Ik ben erg blij met deze set-up, en dat moeten we zo houden’, aldus Flasch. Op de vraag of er mogelijk een hybride of elektrisch M-model komt, is zijn antwoord simpel. ‘Als het haalbaar is om het karakter van de huidige M-modellen in een hybride of elektrische auto te stoppen, zonder ook maar iets van dat rijplezier in te leveren, gaat dat zeker gebeuren’.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2Fbmw_m5_138.jpg)
Geen pk-limiet
De laatste jaren stijgt de kracht van nieuwe M-modellen niet meer zo erg als voorheen. ‘Dat komt niet door een afspraak die is gemaakt over maximaal vermogen. Het gaat allemaal om het aanbieden van een pakket wat voor iedereen toegankelijk is. Kracht is niks zonder controle, toch? Ik kan vandaag de dag met een 600 pk sterke M5 in de winter naar mijn moeder rijden, zonder dat zij zich zorgen maakt’, legt Flasch uit. ‘Het is de vraag hoe je al die kracht in een pakket stopt dat voor iedereen toegankelijk is, en daar is M altijd al goed in geweest. Verwacht geen pk-limiet’.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier zit de ‘geheime’ kluis in de Ford Explorer
-
Autovisie Kennisquiz: opmerkelijke politieauto’s
-
Je raadt nooit hoe extreem veel duurder occasions van Audi zijn geworden
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt