BMW-baas: ‘Tesla hoort niet bij het premium segment’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2FP90416034_highRes_bmw-group-annual-con.jpg)
Tesla krijgt een flinke tik van BMW-ceo Oliver Zipse. Volgens de Duitser hoort Tesla niet bij de premium autobouwers van deze wereld.
“Waar we van elkaar verschillen, zijn onze standaarden op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid”, zo stelde Zipse gisteren tijdens een evenement. “We hebben verschillende ambities op het gebied van klanttevredenheid. Tesla maakt niet helemaal deel uit van het premiumsegment.” Volgens Zipse groeit de Amerikaanse EV-bouwer momenteel sterk door prijsverlagingen, maar ‘dat zou BMW nooit doen’.
Concurrenten
Het is niet de eerste keer dat BMW en Zipse Tesla op de hak nemen. Eerder dit jaar vroeg de ceo zich al af of Tesla het vol zou houden om diens hoge positie in de EV-wereld te behouden, daar er steeds meer en betere concurrenten van andere automerken op de markt verschijnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F08%2Fautovisie-duik-in-de-prijslijst-BMW-iX3-3.jpg)
BMW is zelf in ieder geval druk bezig om het elektrische gamma uit te breiden. Na de i3 duurde het dan wel liefst zeven hele jaren voordat er een nieuwe EV uit München kwam (de iX3), maar inmiddels gaat het hard. De BMW iX rijdt inmiddels al rond op het Nederlandse asfalt, terwijl ook de elektrische i4 binnenkort zijn opwachting maakt.
Op pad met BMW’s elektrische vlaggenschip: de BMW iX – Review
Elektrische 7-serie
Volgend jaar toont BMW bovendien twee nieuwe en belangrijke elektromodellen. Het gaat om de i7 (een elektrische 7-serie) en de iX1. Dat wordt, net als het geval is met de iX3, een reguliere X1 met een volledig elektrische aandrijflijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FBMW_i4_M50-0062.jpg)
Tegelijkertijd is BMW een van de weinige merken die nog niet heeft gemeld wanneer het volledig elektrisch gaat. Andere premium-merken, zoals Bentley, Audi, Jaguar en Mercedes-Benz, hebben al wel een datum op dat omslagmoment geplakt. Ook BMW weet dat de toekomst elektrisch is, maar hangt nog geen datum aan het moment dat elke Beierse auto een volledig elektrische is. De fabrikant is immers ook zeer actief in China en de Verenigde Staten, en daar zullen verbrandingsmotoren nog langer leven dan bij ons in Europa het geval is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze klassieker wil je: prachtige Volvo 343 voor 2500 euro
-
Autovisie Kennisquiz: de Range Rover-quiz
-
Fisker komt na de Ocean met deze compacte EV
-
Audi A1 Citycarver mag nu elke weg op
-
Dit is verreweg de duurste auto aller tijden (waarschijnlijk)
-
Nederlandse overheid biedt Citroën BX aan: ‘in theorie de beste auto’
-
Terugroepactie Volvo XC40: auto kan ongewild en plotseling accelereren
-
Mazda MX-30 is vernieuwd en krijgt flinke upgrade
-
Is Xpeng terecht trots op de P5?
-
Nieuwe weelde voor Rolls-Royce Phantom
-
Verbod op verbrandingsmotoren per 2035 lijkt steeds meer een feit
-
In deze bizarre camper voel je je direct een rockster