BMW 8 Serie staat over twee weken op Villa d’Este
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2FP90257483-bmw-concept-8-series-05-2017-2624px.jpg)
Eindelijk! Na achttien jaar komt BMW met een opvolger voor de 8 Serie. Ditmaal blijft het niet bij een coupé, maar volgt er ook een cabriolet. Hoe het model eruit komt te zien, zien we over twee weken op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
BMW is al tien jaar de medeorganisator van het Concorso d’Eleganza, dus brengt het merk ieder jaar een bijzonder studiemodel mee. Over twee weken (op 26 mei) trekt BMW in Italië het doek van de 8 Serie Coupé Concept, die ons een voorproefje geeft van hoe de uiteindelijke auto er in 2018 uit komt te zien.
“De 8 Serie komt direct tegenover de Mercedes-Benz S-Klasse Coupé te staan”
Harald Krüger, algemeen directeur van BMW, noemt de toekomstige 8 Serie een “luxe sportcoupé” en een “echte droomauto”. Het verschil tussen de 6 Serie en 8 Serie is namelijk dat die laatste direct tegenover de Mercedes-Benz S-Klasse Coupé komt te staan. Een model waar de 6 Serie altijd een maatje te klein voor was.
De eerste BMW 8 Serie werd van 1989 tot en met 1999 gebouwd. Er waren twee varianten van de 840Ci: de eerste werd van 1992 tot en met 1996 gebouwd en had een 286 pk en 400 Nm sterke 4,0 liter V8, de tweede (1995 – 1999) haalde hetzelfde vermogen en 420 Nm koppel uit een 4,4 liter V8. Dan was er nog een 850i (1989 – 1994, 300 pk en 450 Nm uit een 5.0 V12) en een 850Ci (1992 – 1999, 326 pk en 490 Nm uit een 5.4 V12).
LEES OOK: GROTE METAMORFOSE BMW 6 SERIE IS BEGONNEN
Het topmodel van de reeks werd op het kenteken M8 genoemd, maar heette in de praktijk 850CSi. Deze werd bij BMW M gebouwd en bleef in productie van 1992 tot en met 1996. Hij werd aangedreven door een 5,7 liter V12 met 380 pk en 550 Nm (een 6,0 liter-versie van de deze motor drijft de McLaren F1 aan). Van de echte BMW M8 is één prototype gebouwd. De auto bestaat nog steeds en heeft onder de kap een 558 pk sterke V12.
BMW 850i (1989 – 1994)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fbmw_850i_8_1.jpeg)
BMW 840Ci (1992 – 1999)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fbmw_840_ci_2.jpg)
BMW 850Ci (1992 – 1999)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fbmw_850ci_2.jpeg)
BMW 850CSi (1992 – 1996)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fbmw_850_csi_9.jpg)
BMW M8 Prototype (1990)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fbmw_m8_prototype_1.jpg)
BMW 850i Cabrio Prototype (1990)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F05%2Fbmw_850i_cabrio_prototype_1.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen