BMW 8 Serie staat over twee weken op Villa d’Este
Eindelijk! Na achttien jaar komt BMW met een opvolger voor de 8 Serie. Ditmaal blijft het niet bij een coupé, maar volgt er ook een cabriolet. Hoe het model eruit komt te zien, zien we over twee weken op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este.
BMW is al tien jaar de medeorganisator van het Concorso d’Eleganza, dus brengt het merk ieder jaar een bijzonder studiemodel mee. Over twee weken (op 26 mei) trekt BMW in Italië het doek van de 8 Serie Coupé Concept, die ons een voorproefje geeft van hoe de uiteindelijke auto er in 2018 uit komt te zien.
“De 8 Serie komt direct tegenover de Mercedes-Benz S-Klasse Coupé te staan”
Harald Krüger, algemeen directeur van BMW, noemt de toekomstige 8 Serie een “luxe sportcoupé” en een “echte droomauto”. Het verschil tussen de 6 Serie en 8 Serie is namelijk dat die laatste direct tegenover de Mercedes-Benz S-Klasse Coupé komt te staan. Een model waar de 6 Serie altijd een maatje te klein voor was.
De eerste BMW 8 Serie werd van 1989 tot en met 1999 gebouwd. Er waren twee varianten van de 840Ci: de eerste werd van 1992 tot en met 1996 gebouwd en had een 286 pk en 400 Nm sterke 4,0 liter V8, de tweede (1995 – 1999) haalde hetzelfde vermogen en 420 Nm koppel uit een 4,4 liter V8. Dan was er nog een 850i (1989 – 1994, 300 pk en 450 Nm uit een 5.0 V12) en een 850Ci (1992 – 1999, 326 pk en 490 Nm uit een 5.4 V12).
LEES OOK: GROTE METAMORFOSE BMW 6 SERIE IS BEGONNEN
Het topmodel van de reeks werd op het kenteken M8 genoemd, maar heette in de praktijk 850CSi. Deze werd bij BMW M gebouwd en bleef in productie van 1992 tot en met 1996. Hij werd aangedreven door een 5,7 liter V12 met 380 pk en 550 Nm (een 6,0 liter-versie van de deze motor drijft de McLaren F1 aan). Van de echte BMW M8 is één prototype gebouwd. De auto bestaat nog steeds en heeft onder de kap een 558 pk sterke V12.
BMW 850i (1989 – 1994)
BMW 840Ci (1992 – 1999)
BMW 850Ci (1992 – 1999)
BMW 850CSi (1992 – 1996)
BMW M8 Prototype (1990)
BMW 850i Cabrio Prototype (1990)
Lees ook:
Ook interessant
-
Ontwerpfout in bruggen en viaducten: dreigt er instortingsgevaar?
-
Politie ruilt Audi A6 in voor nieuwe dikke diesel met flink prijskaartje
-
Populairste auto van Nederland ziet er nu totaal anders uit
-
In deze gemeentes kruipen ze het vaakst met drank op achter het stuur
-
Citroën-topman tegen Autovisie: ‘Wij werken niet aan een nieuwe Eend!’
-
Nvidia: ‘Zelfrijdende auto’s komen nog lang niet, wat Tesla ook beweert’
-
Polestar wil Tesla-kopers lokken die Elon Musk zat zijn
-
Maybach van Huawei: dit is de Maextro S800
-
Duurtest Microlino 45 km/h: per ongeluk op de autoweg
-
Polestar geheimzinnig over uitstellen 6, maar de reden laat zich raden
-
Bedenkelijke one-off Lamborghini is voor dubieuze beroemdheid
-
Citroën roept tienduizenden Nederlandse auto’s terug om veiligheid