Binnenkort ook in de file, de Aston Martin Vulcan
Onder druk van enkele klanten komt er toch een conversiepakket voor de Aston Martin Vulcan, zodat met de hypercar óók op de openbare weg mag worden gereden. De ombouw zal niet goedkoop zijn, maar wie twee miljoen euro neertelt voor een circuitspeeltje waarmee alleen tijdens track days mag worden gereden, ligt niet wakker van de extra kosten.
Fout gemaakt
“Aston Martin heeft één grote fout gemaakt”, vertelde een insider eerder aan Autovisie. “De Vulcan is niet straatlegaal. Als er een typegoedkeuring voor de openbare weg op zou zitten, zou de Vulcan een groot succes zijn geweest.” Aston Martin weet de 24 exemplaren van de Vulcan met veel moeite te slijten, legde de Aston Martin-medewerker uit. Volgens Andy Palmer, de topman van het prestigieuze Engelse sportwagenmerk, zijn er inmiddels 22 exemplaren verkocht. Voor de laatste twee auto’s voert Aston Martin momenteel gesprekken met geïnteresseerden, vertelt hij tegen het automagazine AutoCar.
Beperking
De beperking van de Vulcan was zijn bruikbaarheid. Met de Vulcan mag alleen op eigen terrein en tijdens track days worden gereden. De auto heeft geen licentie voor deelname aan races en mag ook de weg niet op. De hypercar is als zodanig niet ontworpen. Het doel van Aston Martin was om een track days supercar te ontwikkelen zonder beperkingen van raceklasses of overheidseisen.
“Het was ons doel om een engineering showcase neer te zetten”
Showcase
Dat er nu een ombouwpakket komt, is opmerkelijk. In gesprek met Autovisie liet de productbaas van Aston Martin Vulcan, Simon Croft, al weten dat het “een hels karwei” wordt om de hypercar straatlegaal te maken. ”Het was ons doel om een engineering showcase neer te zetten”, aldus Croft. ”Het is een hoogstaande auto met de genen van onze racewagens. De auto is zodoende volledig aan de hand van FIA-goedgekeurde componenten opgebouwd, al kan de Vulcan voor geen enkele raceklasse onder de FIA worden ingeschreven.”
LEES OOK: ASTON MARTIN VULCAN SCHREEUWT JE WAKKER
Uitlaatsound
Het conversiepakket bestaat uit het voldoen aan veiligheidsaspecten, de bodemvrijheid en het rijdbaar maken van de aandrijflijn door bijvoorbeeld de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak aan te passen. Alleen al door de huidige uitlaatsound en de kunststoffen ramen kan de Vulcan nooit een typegoedkeuring krijgen.
Palmer laat aan AutoCar weten dat hij verwacht dat vijf of zes Vulcan-klanten de auto waarschijnlijk straatlegaal laten maken.
Foto’s: Noël van Bilsen
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is waarom Audi ineens 74 procent (!) minder winst maakt
-
De #5 is de allergrootste Smart ooit
-
Duik in de prijslijst: Dacia Spring interessanter dan ooit?
-
Elon Musk: ‘Koop verborgen range Tesla Model Y voor 1.850 euro’
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Wat de W12 van deze Bentley Batur gemeen heeft met Phil Collins
-
Pas op: deze populaire benzine uit Frankrijk beschadigt jouw auto
-
De productiepartner van Fisker gelooft er niet meer in
-
Na ontslagen op ontslagen volgen bij Tesla… nóg meer ontslagen
-
Slachtofferhulp boos op vaste klanten CJIB: ‘Gek dat we dit toelaten’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto