Bijzonder occasion: straatlegale Volkswagen Beetle met een straalmotor
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2F00o0o_7Ykl5ALeXml_0cU07Y_1200x900.jpg)
Een paar jaar geleden werd-ie wereldberoemd, de Beetle met een 1350 pk sterke straalmotor. Het model kan nu van jou zijn!
Een heel grappige creatie, al denkt de Amerikaanse politie hier iets anders over. Zij probeerden al eerder de auto van de weg te halen, maar door het ontbreken van regels rondom een dergelijke auto in het wetboek kan de politie vrij weinig doen. Al is zo’n vlammenwerper achterop niet geschikt om overal te rijden. Maar wees niet bang: je kunt altijd nog op de viercilinder benzinemotor – die standaard in de Beetle zit – rondtuffen.
Helikoptermotor
Waar in de meeste Beetles een make-up-tas achterin staat, heeft de huidige eigenaar Patrick er een helikopterturbomotor in geplaatst. Deze motor, een General Electric Model T58-8F, draait tot 26.000 toeren per minuut en zuigt lucht aan via de zijruiten. De eigenaar laat weten dat het daarom binnenin soms wat winderig kan zijn. Daarnaast kan tanken ook een probleem zijn. De motor loopt namelijk op kerosine. Dit kun je in Nederland bij geen tankstation tanken, maar is wél bij veel bouwmarkten te koop. Da’s overigens wel wat duurder dan de benzine die je aan de pomp tankt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F12%2F00w0w_2FQL9dW0S6K_0lM0t2_1200x900.jpg)
Interieur Beetle
Om aan te geven hoeveel kerosine er nog in de tank zit, heeft de eigenaar achter het stuur een extra instrumentarium geplaatst. Deze geeft ook de oliedruk, het aantal toeren en de inlaattemperatuur aan. Wel zo prettig om allemaal te weten in deze moderne Kever. Daarnaast is er een hendel met drie knoppen: Cool, Big-Fire en Afterburner. Op de Cool-stand wordt de inlaattemperatuur verlaagd. Om Big-Fire of Afterburner in te schakelen, moet je de knop ingedrukt houden. Een halve seconden later druk je op de ‘streak-knop’ op de vloer. Vervolgens barst het geweld los.
Hoe snel is deze Beetle?
Nul naar honderd in 2 seconden, een topsnelheid van 390 km/h? Nee, de eigenaar heeft geen idee hoe snel de auto is. “The car was built to thrill me, not to kill me”, zegt de ingenieur, die voor z’n creatie zo’n 550 duizend dollar vraagt.
Zo’n 1350 pk is niet de enige wilde Beetle. Peter Hilhorst neemt je in onderstaande Peters Proefrit mee in een Beetle RSI met dikke VR6-motor. Ook vet!
Lees ook:
Ook interessant
-
Nee, de nieuwe Ferrari draagt niet de naam Elettrica
-
CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels
-
Lynk & Co 900-ontwerper: ‘ook ik zie de gelijkenissen met Range Rover’
-
Hyundai gelooft nog steeds in waterstof: dit is de Nexo
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’