Bentley Bentayga Hybrid gaat voor zescilinder
![Bentley Bentayga](https://img.autovisie.nl/images/vpmv1R9i5SBnMiE4eS5_V2Kj3vs=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FBentley-Bentayga-Hybrid-2018-11-Autovisie.nl_.jpg)
Geen grote twaalf- of achtcilinder voor de nieuwste uitvoering van de Bentley Bentayga. Voorin de Bentayga Hybrid zit namelijk een zescilinder die wordt bijgestaan door een flinke elektromotor.
![](https://img.autovisie.nl/images/RevPZIzgNBNTrstoamfH6XQx2s4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FBentley-Bentayga-Hybrid-2018-12-Autovisie.nl_.jpg)
50 kilometer
Net als bij de meeste plug-in hybrides zie je van buiten eigenlijk niets aan de Bentley Bentayga Hybrid. Het enige verschil is dan ook het kleine laadklepje aan de linkerkant van de auto. Bentley kiest niet voor een laadpunt in de neus of een voorpaneel, maar werkt het laadpunt op exact dezelfde plek weg als waar je aan de rechterkant Euro 98 moet tanken. Zit je accupakket helemaal vol met stroom, dan kun je volgens Bentley maximaal 50 kilometer rijden. Let wel, dit is gemeten volgens de NEDC-meetcyclus, dus in de praktijk moet je rekenen op zo’n 35 tot 40 elektrische kilometers.
Uitstoot
Met zijn V6, waarvan Bentley op een later tijdstip alle specificaties vrijgeeft, en zijn elektromotor haalt de Bentayga een gemiddelde uitstoot van 75 gram CO2 per kilometer. Dat betekent ook direct dat dit de voordeligste Bentayga wordt die je kunt kopen. Ondanks dat de aandrijflijn prijzig is, zal het BPM-bedrag gigantisch veel lager uitvallen dan dat van de huidige Bentayga’s.
Laadpunt
Overigens heeft Bentley ook de nodige aandacht gestoken in het laadpunt. Nee, niet het klepje in de auto, maar wel het laadpunt voor thuis. Designer Phillipe Starck heeft zich over het laadpunt gebogen en kwam met een forse ronde wallbox, waar uiteraard nog steeds gewoon een stekker in moet. Hoe lang het dan precies duurt om de auto op te laden? Aan het stopcontact moet je 7,5 uur laden, maar met krachtstroom krijg je het accupakket (waarvan de specificaties óók later volgen) in 2,5 uur vol. Daarmee duurt laden overigens langer én korter dan bij de Porsche Panamera S E-Hybrid, die waarschijnlijk zijn aandrijflijn deelt met de grote Bentley. Die auto heeft een accupakket van 14,1 kWh, dat op te laden is in 5,8 uur aan het stopcontact, of 3,6 uur aan krachtstroom.
Genève
Hoe dan ook, dit is de nieuwe Bentley Bentayga Hybrid. Bentley heeft vanavond het doek van de auto getrokken op de vooravond van de Autosalon van Genève 2018. Morgen verwachten we meer details.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?